Forbrugerbrevkassen
Returret på nettet? Jeg har købt et digitalkamera på nettet. Jeg var dog ikke helt tilfreds med det og valgte at udnytte min fortrydelsesret.
Jeg returnerede kameraet efter fire dage og forventede straks at få pengene retur, men her efter tre uger er de stadig ikke kommet. Hvordan får jeg ham til at betale? H. P.
!Når en internetbutik modtager en vare retur, skal de straks undersøge varen for at se, om de vil acceptere, at køberen udnytter fortrydelsesretten. Herefter skal pengene snarest muligt returneres, dog med en frist på 30 dage. Hvis De, når de 30 dage er gået, stadig ikke har modtaget Deres penge, kan De gå til Forbrugerklagenævnet med sagen. Se mere på www.forbrug.dk
Er prisen bindende?
? Jeg har på nettet set en reklame for en dvd-optager til knap 1.300 kr. Det er betydeligt billigere end normalt, så jeg skyndte mig af sted. Da jeg henvendte mig i butikken for at købe optageren, var prisen pludselig 1.900 kr. De nægtede at sælge den billigere og oplyste, at de 1.300 kr. var en trykfejl. Hænger en butik ikke på en pris, der står på deres hjemmeside?
R. E. Holstebro
! Hvis hjemmesiden svarer til en reklameavis, gælder der de samme regler som for trykte reklamer. Det betyder, at prisen ikke er bindende og kan rettes, når forbrugeren henvender sig i butikken. Priser, der opgives i egentlige internetbutikker, hvor der er købsfunktion på siden, er dog bindende.
Sofaen nulrer
? Vores sofa var ikke engang to år gammel, da vi fik den ombetrukket, fordi betrækket nulrede. Det var sælgeren, der stod for udskiftningen og betalingen. Nu her to et halvt år efter ombetrækningen er den gal igen. Det nye nulrer også og ser i det hele taget grimt ud. Sælgeren vil ikke længere tage sig af sagen, da garantien er udløbet. Kan vi gøre noget?
D. M.
! I kan stadig klage over sofaen. Reparationen er omfattet af forældelseslovgivningen, der giver jer op til fem års ret til at komme med indsigelser over mangler ved reparationen. Hvis sælgeren afviser jer, kan I klage til Forbrugerklagenævnet på www.forbrug.dk