Hjemmelavet med flere fordele

Det er nemt og hurtigt at blande sin egen mysli, og den store fordel er, at man får lige nøjagtigt den blanding, man selv allerbedst kan lide.

Jyllands-Posten bringer her et bud på en mysli-blanding, som naturligvis kan suppleres med ens egen yndlingsgryn, -frugt eller -nødder. Og som, når den spises, kan blandes med frisk frugt. Mysli skal opbevares i et glas med tætsiddende låg.

Hjemmelavet mysli
fra hjerteforeningen
75 g honning
1/2 dl vand
500 g havregryn
125 g græskarkerner
125 g soltørrede tranebær (kan erstattes af rosiner)

Opløs honningen i en skål med kogende vand. Bland havregryn og græskarkerner i skålen med den opløste honning, og bred det ud på to bageplader med bagepapir. Bag myslien i ovnen ved 180 grader i 15 min. Vend rundt i det, og bag i yderligere 15 min. Tag myslien ud, og tilsæt soltørrede tranebær. Lad myslien afkøle, før den fyldes på et glas med låg.

Sukker og fedt i sund forklædning

Mysli. Navnet nærmest klinger af fibre, sundhed og god morgenmad, men det er langt fra alle mysliblandinger, der kan kaldes sund morgenmad. Således indeholdt 25 ud af 42 testede myslier alt for meget fedt, da Forbrugerrådets blad Tænk+Test i 2000 nærlæste varedeklarationer på 42 forskellige slags mysli.
Rådet sammenholdt oplysningerne med det daværende Ernæringsråds grænser for, hvor meget fedt der må være i mysli, for at det hører til den sunde ende af madvaregruppen, og det viste sig altså, at 25 ud af 42 overskred den grænse. Og ifølge cand. scient. i
human ernæring Jeppe Matthiessen fra Danmarks Fødevareforskning er mysli da heller ikke så anbefalelsesværdigt som eksempelvis havregryn: »Nogle mysliblandinger kan indeholde meget sukker og også chokolade, og derfor er der god grund til at studere varedeklarationen nøje. Gør man det, kan man sagtens finde
mysliblandinger, der er sunde og nærende med et minimum af fedt og sukker, « siger han.

Find den sunde mysli

Ifølge Jeppe Matthiessen er der fem ting, som en opmærksom forbruger bør holde øje med, når der står mysli på indkøbssedlen. Alle mængdeangivelser er per 100 gram af produktet: Det totale fedtindhold bør ikke være mere end 5 gram. Indholdet af mættet
fedt bør ikke være mere 1,5 gram Tilsat sukker må højst udgøre 5 gram. Der skal minimum være 6 gram kostfibre. Salt må højst udgøre 1,25 gram.

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.