Bidrager danskerne nok til samfundet?

Regeringen lægger op til debat om ret og pligt i den danske velfærdsstat.

Artiklens øverste billede

I de seneste dage har debatten handlet om fattigdom og kontanthjælp i Danmark.

Nu lægger socialminister Karen Hækkerup (S) op til, at diskussionen også ledes hen på begreberne ret og pligt. Hun mener, at der er brug for et opgør med krævementaliteten.

"Vi har brug for en debat om det normskred, som jeg på nogle stræk kan se i Danmark, hvor vi i alt for lang tid har været fokuserede på, hvad vi kan få, og for lidt fokuserede på vores eget ansvar for at bidrage til fællesskabet," siger hun til Jyllands-Posten.

Enhedslisten uenig

Dette er regeringens støtteparti dog ikke enig i.

"Jeg forstår simpelt hen ikke, at man kan påstå, at de har behov for at blive mindet om deres pligter. Der er spildt milliarder på at kontrollere arbejdsløse i hoved og røv," siger Enhedslistens politiske ordfører, Johanne Schmidt-Nielsen om de ledige og de seneste års øgede fokus på kontrol af dem.

Samtidig påpeger hun, at den almindelige arbejdende dansker heller ikke har behov for en påmindelse.

"Danske familier er nogle af dem, der arbejder allermest. Så synes jeg sådan set, at det er rimeligt, at man forventer, at der er tid til ens barn i daginstitutionen, og at der bliver passet på de gamle på plejehjemmet. Det er fuldstændigt rimelige krav, når man vælger at leve i et velfærdssamfund, arbejder meget og afleverer en ret stor del af sin løn til fællesskabet," siger hun.

Hvad mener du?

- Er danskerne blevet for krævende?

- Er det nødvendigt at minde danskerne om deres pligter for samfundet?

- Eller arbejder danskerne alt hvad de kan for at få velfærdssamfundet til at fungere?

Andre læser

Mest læste

Del artiklen