Dette er en leder: Jyllands-Posten er en liberal avis, hvilket kommer til udtryk på lederplads – mens journalistikken lever sit eget, frie og uafhængige liv. Vi skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof.

Festivalens magi

Da ni unge mennesker i 2000 mistede livet foran Roskilde Festivalens Orange Scene, var det en tragedie, som lammede resten af festivalen og senere førte til langstrakte undersøgelser for at finde en forklaring og få placeret et ansvar. Det var en helt igennem forfærdelig ulykke, som for de mange tusinde forældre, der hvert år sender deres børn af sted på Roskilde Festival, må repræsentere det værste, de kan forestille sig. For ni forældrepar var det virkelighed.

Det var en tragedie, som et kort øjeblik truede Roskilde Festivalens eksistens og efterfølgende førte til en del selvransagelse. Det var en ulykke for meget. Men alligevel kan man i virkeligheden måske undre sig over, at det ikke sker oftere. Flere end 100.000 mennesker er i denne weekend samlet på et relativt lille areal i Roskildes udkant. Der bliver måske nok delt lidt øretæver ud, og der er forkasteligt mange tyverier i teltene. Men alligevel er der grund til at hylde, at der sker så relativt få ulykker, og at festivalen, som også den netop afholdte Northside Festival i Aarhus, foregår i en glad og god stemning. Nogen vil måske ligefrem sige euforisk stemning.

Det er der formentlig mange forklaringer på. Dygtige arrangører, god afvikling, mange vagter og mange hjælpere. Men først og fremmest skyldes det nok det lidt udefinerlige, som man i mangel af bedre kan kalde festivalens magi. Da tre unge mænd i 1971 satte sig sammen for at arrangere Sound Festival, som senere blev til Roskilde Festival, var de inspireret af Woodstock-festivalen et par år tidligere.

Den festival var stor, men Mogens Sandfær, Jesper Switzer og Carl Fischer, som stifterne hedder, havde alligevel næppe forestillet sig, at festivalen 43 år senere ville være Nordeuropas største musikfestival. De havde næppe heller forestillet sig, at det ville blive startskuddet til en dansk festivalkultur, hvor man uden overdrivelse kan sige, at festivalernes økonomi et blevet en selvstændig magtfaktor i oplevelses- og turismeøkonomien. Med en anslået omsætning på Roskilde Festivalen på omkring 300 mio. kr. må det siges at være tilfældet, og det er samtidig forudsætningen for, at al overskuddet fra festivalen kan udloddes til humanitære og kulturelle formål.

Roskilde Festivalen, og de mange andre større og mindre festivaler, som i tidens løb er dukket op i dens kølvand, er en mulighed for at hive stikket for en stund, vel vidende at det skal sættes i igen, når musikken er døet ud. Det er et afbræk fra hverdagen og er faktisk, især når der også er navne som Rolling Stones og Bruce Springsteen på plakaten, et levende eksempel på det, som vi som samfund resten af året mener, der er for lidt af, nemlig fredelig fest på tværs af generationer, hvor, hvis man har taget det åbne sind med, der er mulighed for at overraske og lade sig overraske ved at få indsigt i hinandens livsstil, værdier og musik.

I år er der op til Roskilde Festivalen skrevet en del om, at det nu er curlingforældrenes børn, der indtager festivalen. De har ekstremt høje serviceforventninger, bliver kørt til porten af de bekymrede forældre, som betaler gildet og indkøbene og henter poderne igen, når de segnefærdige af udmattelse har fået nok. Der er formentlig noget om snakken, i hvert fald vokser affaldsbjerget sig større og større for hvert år, fordi de unge ikke gider rydde op efter sig. I en stærkt individualiseret og overforkælet kultur er Roskilde Festivalen en kontrast, fordi den insisterer på nærhed, fredeligt fællesskab, ordentlighed og solidaritet. Man må håbe, at det er curlingbørnene, der lærer af festivalen, og ikke omvendt.

.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.