Annonce

Dette er en leder: Jyllands-Posten er en liberal avis, hvilket kommer til udtryk på lederplads – mens journalistikken lever sit eget, frie og uafhængige liv. Vi skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof.

Leder

Trængselspine

Da Socialdemokraterne og SF efter valget i 2011 brød valgløftet om at indføre en betalingsring omkring København, nedsatte regeringen i sin kvie en trængselskommission; først og fremmest for at kvæle al yderligere debat i en periode, da politiske løftebrud nærmest var daglige foreteelser.

Ikke færre end 28 medlemmer, der i al væsentligt bor og arbejder i hovedstadsregionen, har haft i opdrag at se på »reduktion af trængsel og luftforurening samt modernisering af infrastrukturen i hovedstadsområdet«.

I går blev resultatet præsenteret i form af en rapport på 243 sider, der i sine anbefalinger er noget af det mest pinagtige, som en kommission har præsteret i mange år.

Essensen af Trængselskommissionens anbefalinger er, at der frem til 2025 skal investeres op til 42 mia. kr. i den trafikale infrastruktur i hovedstadsregionen. Regningen skal imidlertid betales af hele landet i form af systematiske kørselsafgifter og i konsekvens heraf metodisk overvågning af hver eneste bil på danske nummerplader.

Hvis vi for et øjeblik ser bort fra, at der ikke eksisterer valide systemer til systematiske kørselsafgifter, er det forbløffende, at en officiel kommission seriøst kan mene, at hele landet økonomisk skal undgælde for trafikale udfordringer i lige netop den region, der i forvejen har det overhovedet mest finmaskede og tidssvarende kollektive trafiknet.

På trods af verdens allerede hårdeste bilbeskatning har systematiske kørselsafgifter i visse kredse udviklet sig til et mantra for løsningen på årtiers massive underinvesteringer i den trafikale infrastruktur, uagtet at udenlandske bilister fortsat ikke kommer til at bidrage. Tillige vil det stride mod alle politiske intentioner, hvis det stigende antal klimaneutrale el-biler i fremtiden rammes af kørselsafgifter.

Hvad der især må undre er, at bilejernes organisation FDM som medlem ikke har taget umisforståelig afstand fra Trængselskommissionens anbefaling af systematiske kørselsafgifter, men måske FDM simpelt hen ikke længere er en landsdækkende organisation, der taler på vegne af alle bilejere.

Transportminister Pia Olsen Dyhr har ganske forstandigt afvist enhver tanke om storskalaforsøg med systematiske kørselsafgifter. Da Trængselskommissionen i substansen ikke anviser andre finansieringsmodeller, vil regeringen formentlig vægte de anbefalinger, der kan gennemføres inden for de eksisterende ressourcer. Dermed bliver det som udgangspunkt indbyggerne i hovedstadsregionen, der skal betale for at løse de lokale trafikudfordringer, hvilket er såre fornuftigt; da ikke mindst i betragtning af, at staten på skatteydernes vegne allerede hæfter for meget store trafikinvesteringer i hovedstadsregionen i form af metro, letbane, m.m.

Ingen tvivl om, at der i hovedstadsområdet eksisterer trafikale udfordringer, men de er primært resultatet af dårlig udnyttelse af de eksisterende ressourcer og især manglende politisk vilje – måske endda evne – til holistisk tænkning.

Trængselskommissionen kunne have leveret et anderledes substantielt arbejde, hvis energien havde været koncentreret om nytænkning i stedet for brugt på dødfødte finansieringsmodeller og den åbenlyse mangel på alternativer, da det efterlader regering og folketing med tankevækkende få anvendelige forslag på de trafikale udfordringer.

Forhåbentlig er Trængselskommissionen den sidste, der bliver nedsat som en politisk feberredning med et diffust kommissorium og en sammensætning, der i afgørende grad har savnet realpolitisk dømmekraft.

.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
JP mener: Stands dræberen
Hvis nogle virkelig måtte mene, at sund kost skal holdes op imod cigaretpriserne, er svaret: Sænk momsen på fødevarer.
JP mener: Det svenske demokrati virker stadig betændt
Det er tankevækkende, når de øvrige partier i Riksdagen ubekymret deltager i politisk debat, hvor Sverigedemokraterne er repræsenteret ved en oppustelig elefant.
Om Fox-kritikken af Danmark: Når sandheden skal frem
Gennem generationer har danskerne valgt at opbygge samfundet anderledes end USA, hvilket aldrig har afholdt også danske politikere fra at kritisere amerikanerne for den måde, hvorpå de har valgt at indrette sig.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Leder lige nu

JP mener: Stands dræberen

Forsiden lige nu

Kommentar: Folk siger, at de veluddannede drikker

Henrik Jensen
Men de siger ikke, hvorfor de veluddannede drikker. Måske er det en dårlig vane fra studietiden, for de unge drikker ad Pommern til, mens de læser. Jo længere uddannelse, jo mere druk.
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Til grin med dit affald

Mikael Jalving
Kunne man ikke få blot én af landets utallige journalister til at undersøge, hvorvidt affaldssorteringen egentlig fungerer i de danske kommuner?

Blog: DF bør melde sig ind i kampen

Morten Løkkegaard
Det politiske kaos i Storbritannien efter brexit betyder, at danskerne har gennemskuet konsekvenserne af dansk enegang i Europa.

Kommentar: Folk siger, at de veluddannede drikker

Henrik Jensen
Men de siger ikke, hvorfor de veluddannede drikker. Måske er det en dårlig vane fra studietiden, for de unge drikker ad Pommern til, mens de læser. Jo længere uddannelse, jo mere druk.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her