Dette er en leder: Jyllands-Posten er en liberal avis, hvilket kommer til udtryk på lederplads – mens journalistikken lever sit eget, frie og uafhængige liv. Vi skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof.

Trængselspine

Da Socialdemokraterne og SF efter valget i 2011 brød valgløftet om at indføre en betalingsring omkring København, nedsatte regeringen i sin kvie en trængselskommission; først og fremmest for at kvæle al yderligere debat i en periode, da politiske løftebrud nærmest var daglige foreteelser.

Ikke færre end 28 medlemmer, der i al væsentligt bor og arbejder i hovedstadsregionen, har haft i opdrag at se på »reduktion af trængsel og luftforurening samt modernisering af infrastrukturen i hovedstadsområdet«.

I går blev resultatet præsenteret i form af en rapport på 243 sider, der i sine anbefalinger er noget af det mest pinagtige, som en kommission har præsteret i mange år.

Essensen af Trængselskommissionens anbefalinger er, at der frem til 2025 skal investeres op til 42 mia. kr. i den trafikale infrastruktur i hovedstadsregionen. Regningen skal imidlertid betales af hele landet i form af systematiske kørselsafgifter og i konsekvens heraf metodisk overvågning af hver eneste bil på danske nummerplader.

Hvis vi for et øjeblik ser bort fra, at der ikke eksisterer valide systemer til systematiske kørselsafgifter, er det forbløffende, at en officiel kommission seriøst kan mene, at hele landet økonomisk skal undgælde for trafikale udfordringer i lige netop den region, der i forvejen har det overhovedet mest finmaskede og tidssvarende kollektive trafiknet.

På trods af verdens allerede hårdeste bilbeskatning har systematiske kørselsafgifter i visse kredse udviklet sig til et mantra for løsningen på årtiers massive underinvesteringer i den trafikale infrastruktur, uagtet at udenlandske bilister fortsat ikke kommer til at bidrage. Tillige vil det stride mod alle politiske intentioner, hvis det stigende antal klimaneutrale el-biler i fremtiden rammes af kørselsafgifter.

Hvad der især må undre er, at bilejernes organisation FDM som medlem ikke har taget umisforståelig afstand fra Trængselskommissionens anbefaling af systematiske kørselsafgifter, men måske FDM simpelt hen ikke længere er en landsdækkende organisation, der taler på vegne af alle bilejere.

Transportminister Pia Olsen Dyhr har ganske forstandigt afvist enhver tanke om storskalaforsøg med systematiske kørselsafgifter. Da Trængselskommissionen i substansen ikke anviser andre finansieringsmodeller, vil regeringen formentlig vægte de anbefalinger, der kan gennemføres inden for de eksisterende ressourcer. Dermed bliver det som udgangspunkt indbyggerne i hovedstadsregionen, der skal betale for at løse de lokale trafikudfordringer, hvilket er såre fornuftigt; da ikke mindst i betragtning af, at staten på skatteydernes vegne allerede hæfter for meget store trafikinvesteringer i hovedstadsregionen i form af metro, letbane, m.m.

Ingen tvivl om, at der i hovedstadsområdet eksisterer trafikale udfordringer, men de er primært resultatet af dårlig udnyttelse af de eksisterende ressourcer og især manglende politisk vilje – måske endda evne – til holistisk tænkning.

Trængselskommissionen kunne have leveret et anderledes substantielt arbejde, hvis energien havde været koncentreret om nytænkning i stedet for brugt på dødfødte finansieringsmodeller og den åbenlyse mangel på alternativer, da det efterlader regering og folketing med tankevækkende få anvendelige forslag på de trafikale udfordringer.

Forhåbentlig er Trængselskommissionen den sidste, der bliver nedsat som en politisk feberredning med et diffust kommissorium og en sammensætning, der i afgørende grad har savnet realpolitisk dømmekraft.

.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.