Dette er en leder: Jyllands-Posten er en liberal avis, hvilket kommer til udtryk på lederplads – mens journalistikken lever sit eget, frie og uafhængige liv. Vi skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof.

Hvad nu SAS?

Weekendens begivenheder repræsenterer et luftfartsselskab på fortsat retræte, hvilket kunderne vil tage bestik af.

En dramatisk weekend har fundet sin foreløbige afslutning efter, at ledelsen af  SAS er nået til enighed med alle faggrupper om den plan, der skal reducere det skandinaviske luftfartsselskabs omkostninger og herigennem styrke konkurrenceevnen.

Medarbejderne har accepteret betydelige forringelser af de hidtidige vilkår; næppe af lyst, men som en realpolitisk erkendelse af, at alternativet for mange ville have været arbejdsløshed.

Pyntelig har processen ikke været al den stund, at SAS-ledelsen har taget virkemidler i brug, der allerede har vist sig modproduktive.

Ved over for offentligheden at lade det fremstå som om, at SAS ville blive erklæret konkurs, hvis medarbejdergrupperne ikke accepterede ledelsens krav, er store kundegrupper blevet bekræftet i opfattelsen af, at SAS er en døende dinosaur fra monopolæraens dage.

SAS har med weekendens forløb mildest talt ikke gjort sig fortjent til kundernes tillid, og ingen kan fortænke de kunder, der fremadrettet vælger andre luftfartsselskaber end SAS, da troværdigheden har lidt et afgørende knæk, som det kan vise sig meget svært at retablere.

Den hårdhændede forhandlingstaktik fra SAS-ledelsen er blevet støttet af regeringerne i Oslo, Stockholm og København, der hver har haft deres motiver til at lade de ansatte og kunderne bære byrderne og således blotlagt for alverden, at det fælles skandinaviske islæt for længst er blevet afløst af nationalegoisme.

Nordmændene har ønsket at vriste datterselskabet Widerøe ud af SAS’ favntag for herigennem at sikre indenrigsflyvningen i det vidtstrakte land.

Svenskerne har ønsket at se al administrativ magt koncentreret i SAS-hovedkvarteret i Stockholm for herigennem at have det bedste udgangspunkt for at kunne videreføre SAS i en svensk udgave, hvis det fællesskandinaviske korthus falder sammen.

Danskerne har ønsker at sikre eksistensen af det luftfartsselskab, der tegner sig for 40 pct. af trafikken på Københavns Lufthavn, som staten også ejer en solid del af uagtet, at det er en politik, der bestemt ikke tjener hele landets interesser.

I Jylland har SAS’ konkurrenter travlt med at flyve stadig flere passagerer ud i verden via storlufthavnene i Frankfurt, Amsterdam og Paris, mens lavprisselskaber med succesrige Ryanair i spidsen støvsuger passagerne på de sekundære ruter.

Regeringen burde i situationen have holdt hovedet koldt og brugt anledning til at afvikle det statslige ejerskab af SAS og i samme åndedrag brugt medejerskabet af Københavns Lufthavne til at mindske afhængigheden af SAS.

Den valgte strategi fokuserer ensidigt på de snævre behov i København, selv om konkurrencepresset mod SAS vil vokse yderligere i de kommende måneder fra de luftfartsselskaber, der nøgternt har analyseret sig frem til, at SAS på ingen måde er reddet; men blot har fået en pause i selskabets langstrakte dødskamp med gennemtræk på direktionsgangen og en bestyrelsesindsats, der sandt for dyden ikke har været professionel.

Weekendens begivenheder repræsenterer på ingen måde en offensiv strategi, men tværtimod et luftfartsselskab på fortsat retræte, hvilket kunderne vil tage bestik af.

Det basale spørgsmål, som det flyvende publikum må stille sig, er: Hvorfor vælge SAS?

Svaret blæser i vinden. 

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.