Dette er en leder: Jyllands-Posten er en liberal avis, hvilket kommer til udtryk på lederplads – mens journalistikken lever sit eget, frie og uafhængige liv. Vi skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof.

Ud at se …

Hvad med en udflugt i efterårsferien til Ringgadebroen i Aarhus? Ud over et smuk vue over Smilets By kan man her give sine børn - fremtidens vælgere og skatteydere - anskuelighedsundervisning i, hvor galt det kan gå, når inkompetente embedsmænd, politikere og ministre ikke blot sjakrer med skatteydernes penge, men også demonstrerer en katastrofal mangel på realitetssans.

Fra Ringgadebroen har man panoramaudsigt over snesevis af nye IC4-tog; ja ret beset så mange, at der næppe er ledige skinnemeter tilbage, hvis der måtte komme endnu flere fra producenten i Italien, hvad der synes at gøre.

Skandaler i den offentlige sektor er hyppige, men de er sjældent håndgribelige for den brede befolkning. Anderledes med IC4: Her har det politiske magtapparat i dén grad forstået at leve op til mottoet »Ud at se med DSB«.

En gratis forhøjelse er der ikke tale om. Nok skal man ikke betale entré for at gå på Ringgadebroen, men IC4-skandalen har allerede kostet skatteyderne milliarder af spildte kroner.

De endeløse rækker af IC4-tog ser på afstand nye ud, men er allerede i forfald. Nogle har tilmed stået så længe, at de aarhusianske graffitiproducenter for længst har lagt vejen forbi.

IC4-skandalen er ingenlunde af ny dato, men ophobningen af togstammer på baneterrænet i Aarhus gør den stedse mere nærværende; og de mange tog er en smertelig torn i øjet på de tusinder af togpassagerer, der dagligt passerer forbi i DSB's overfyldte og bedagede tog.

Frustrationerne bliver næppe mindre, hvis DSB gør alvor af truslerne om at indsætte de museumsegnede MR-tog på strækningen mellem Aarhus og Aalborg samt permanent at sammenkoble de få nogenlunde funktionsduelige IC4-tog på strækningen mellem Aarhus og København med den konsekvens, at passagerer, der skal til Sønderjylland eller Vestjylland fremover tvinges til at skifte i Fredericia.

Med DSB's enestående talent for skandaler kan det ikke afvises, at togbetjeningen i Danmark kan blive endnu ringere, om end det sandt for dyden er svært at forestille sig.

Til overflod har Danmark fået en regering, der har så travlt med at løbe fra sine valgløfter, at alle forsikringer om gyldne tider for den kollektive trafik kun er ”hensigtserklæringer”, som formentlig aldrig vil blive omsat i praksis.

Mindre end en tredjedel af det danske jernbanenet er elektrificeret, hvilket gør Danmark til et af Europas mest diesel-stinkende lande. Det på trods af, at Folketinget i 1979 vedtog at gennemføre elektrificeringen, men -i endnu en skandale - aldrig realiserede beslutningen.

Danmarks nye transportminister har allerede brilleret med ikke at have nærlæst regeringsgrundlaget, der i trafikpolitisk henseende reelt kun drejer sig om betalingsringen omkring København og den kollektive trafik i hovedstaden.

Det betyder, at resten af hovedjernbanenettet ikke vil blive elektrificeret hurtigst muligt, og at der ikke indkøbes gennemprøvede, elektriske tog til erstatning for IC3 og IC4. Ej heller vil vi se timedrift mellem København-Odense-Aarhus-Aalborg eller en opgraderingen af strækningen mellem Aarhus og Hamborg, så hastigheden kan øges til 200 km/t.

Bortset fra Schweiz vil Danmark fortsat have Europas langsomste jernbaner, og her ligger Alperne endda ikke i vejen.

Må vi stilfærdigt foreslå, at regeringen gør en dyd af nødvendigheden og ændrer navnet fra Danske Statsbaner til Danske Veteranbaner. Det er i det mindste et løfte, som det ikke vil volde regeringen nogen problemer at indfri.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.