Dette er en leder: Jyllands-Posten er en liberal avis, hvilket kommer til udtryk på lederplads – mens journalistikken lever sit eget, frie og uafhængige liv. Vi skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof.

Taxaforliget er et nederlag for regeringen

Det er tydeligt, at regeringen har ladet sig køre over af Socialistisk Folkeparti, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti, der målrettet er gået efter teknologisk at fastholde taxabranchen på et ulandsniveau.

Tre år er gået, siden Produktivitetskommissionen afleverede sin slutrapport, men det er først nu, at et flertal i Folketinget tager sig sammen til at gennemføre én af anbefalingerne: en beskeden tilpasning af taxaerhvervet.

Transportminister Ole Birk Olesen taler frejdigt om en »liberalisering«, hvilket blot viser, hvor dybt Liberal Alliance er sunket fra partiets ideologiske udgangspunkt.

Forligsaftalen betyder bl.a., at det fremover bliver muligt at drive taxakørsel på tværs af kommunegrænserne; at alle, der opfylder betingelserne, fremover vil kunne få en taxatilladelse; og at det vil blive muligt at drive taxakørsel i selskabsform.

På overfladen kan det lyde som fremskridt, men den kommende lov repræsenterer et mareridt i kontrolkrav og -foranstaltninger, herunder at de biler, der bruges til taxakørsel, skal have sædefølere, taxameter, taxaskilt, videoovervågning, automatisk tændende lys, tilladelsesnummer osv. Endvidere skal der for alle ture indsamles og oplagres data til identifikation af bil og fører, gps-koordinater for turen, start- og sluttidspunkt, kørt distance samt betaling. Herudover skal taxachaufførerne fortsat føre kørebog, hvor de med kuglepen oplyser om deres kørsel til Skat.

Det er tydeligt, at regeringen har ladet sig køre over af Socialistisk Folkeparti, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti, der målrettet er gået efter teknologisk at fastholde taxabranchen på et ulandsniveau samt ikke mindst at få skruet lovgivningen sammen på en måde, så Uber endegyldigt bliver tvunget væk fra det danske marked.

DF’s transportordfører Kim Christiansen har i sine udtalelser efter indgåelsen af forliget ikke lagt skjul på, at et væsentligt mål har været at eliminere Uber, ligesom han med slet skjult skadefryd noterer, at forliget »er et nederlag for regeringen. Vi er glade for den sejr, vi har fået«.

Partiets vandring mod venstre i det politiske spektrum bliver stedse mere tydelig og er heller ikke gået ubemærket hen blandt vælgerne, der det seneste halve år i meningsmåling efter meningsmåling systematisk har straffet DF, dels for det politiske kursskifte, der er sket, dels for partiets skandaløse omgang med betroede midler fra EU.

Det faktum, at Uber på trods af at være på kant med loven har kunnet vinde solidt fodfæste herhjemme, især i de store byer, skyldes ikke mindst politiske undladelsessynder. Folketinget burde allerede i 2014 have omsat Produktivitetskommissionens anbefalinger i lovgivning. Danmark har i mange år lidt under piratkørsel, fordi der på tider af døgnet har været alt for ringe udbud af hyrevogne. Uber har i alt væsentligt elimineret dette uvæsen ved en fleksibel og især teknologisk tidssvarende forretningsmodel. Det nu indgåede forlig er ikke i nærheden af at bringe taxabranchen på teknologisk omgangshøjde med Uber.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har stillet sig i spidsen for Disruptionsrådet, der skal forsøge at hjælpe Danmark lempeligt igennem det, der kaldes ”den fjerde industrielle revolution". Ærligt talt, hvad skal det nytte, når regeringen indgår et taxaforlig, der bygger på dybt forældet teknologi og aldeles ignorerer den såkaldte "deleøkonomi"?

For transportminister Ole Birk Olesen er forliget et så eklatant politisk nederlag, at hans parti nødvendigvis bør stryge ”liberal” fra partinavnet for ikke at komme i konflikt med sandheden. Prisen for ministerposter viser sig at være skræmmende høj.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.