Dette er en leder: Jyllands-Posten er en liberal avis, hvilket kommer til udtryk på lederplads – mens journalistikken lever sit eget, frie og uafhængige liv. Vi skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof.

SAS udfordrer fagbevægelsens hykleri

Det bliver særdeles interessant at se, om LO-formanden vil beordre de røde faner foldet ud i Københavns Lufthavn, når det første fly fra SAS’s nye irske selskab lander i København, da piloter og kabinebesætning som udgangspunkt må antages at have samme løn- og arbejdsvilkår som deres konkurrenter i Ryanair.

Det er for kundernes skyld, må man forstå, at det statskontrollerede luftfartsselskab SAS nu etablerer et selskab i Irland, der skal stå for ruteflyvning ud af nye baser i henholdsvis London og Spanien.

Flyene vil være i samme bemaling og i det hele taget fremstå magen til dem, som SAS flyver med fra sine baser i Skandinavien. Den afgørende forskel vil være, at de ansatte i det nye selskab i Irland vil have løn- og arbejdsvilkår, der i væsentlig grad adskiller sig fra deres skandinaviske kolleger.

Meddelelsen fra SAS er så tilpas tvetydig, at luftfartsselskabet åbner mulighed for at øge aktiviteterne i det irske selskab på bekostning af aktiviteterne i Skandinavien.

Udmeldingen er tankevækkende, for det er kun få år siden, at SAS måtte reddes med en milliardgaranti fra bl.a. de danske skatteydere, og at luftfartsselskabet i det hele taget har haft travlt med at profilere sig som indbegrebet af ordentlighed, især i sammenligning med det irske luftfartsselskab Ryanair. Daværende finansminister Bjarne Corydon begrundede milliardtilskuddet med hensynet til Københavns Lufthavn, hvor SAS var den dominerende kunde. Virkeligheden er, at størstedelen af væksten i Københavns Lufthavne A/S, som staten er storaktionær i, i dag kommer fra netop Ryanair, der ikke blot flyver millioner af danskere ud i Europa, men også millioner af europæiske forretningsfolk og turister til især København. Ryanair åbnede sin første rute ud af Danmark fra Aarhus til London få dage efter, at SAS havde lukket sin dengang eneste udenrigsrute ud af Jylland – fra Aarhus til London.

Siden har flere end 2,5 mio. mennesker fløjet med Ryanair mellem Aarhus og London, og det irske selskab fulgte succesen op med at etablere en base i Billund Lufthavn, hvor der var et stort, uopdyrket marked for ruteflyvning til europæiske destinationer; især fordi SAS ikke ville betjene de jyske rejsende med direkte ruter ud af Jylland.

Da Ryanair i 2015 ville åbne en base i Københavns Lufthavn, blev selskabet mødt af LO’s røde faner og trussel om en blokade, medmindre Ryanair indgik overenskomst. Efter, at Ryanair havde fløjet i halvandet årti på jyske lufthavne og skabt mange arbejdspladser og en stor turistomsætning, fandt LO det pludselig nødvendigt at skabe en faglig konflikt, som er endt med, at Ryanair har måttet opgive at have en base i København, men stadig flyver millioner af passagerer til og fra byen. Konflikten faldt sammen med, at LO skulle vælge ny formand, og det er indiskutabelt, at den nuværende LO-formand, Lizette Risgaard, brugte Ryanair-konflikten til at profilere sig på. Af samme grund skal det blive særdeles interessant at se, om LO-formanden vil beordre de røde faner til Københavns Lufthavn, når det første fly fra SAS’ nye irske selskab lander i København, da piloter og kabinebesætning som udgangspunkt må antages at have samme løn- og arbejdsvilkår som konkurrenterne i Ryanair. Endvidere bliver det spændende at se, om Københavns Kommune og Aarhus Kommune m.fl. nu vil boykotte SAS på samme måde, som det sker med Ryanair. Alt andet vil være hykleri.

For mindre end en uge siden kunne vi her i avisen berette, at mange LO-forbund ikke vil overenskomstdække deres egne ansatte. Argumentet lyder bl.a., at de ansatte »ikke har bedt om en overenskomst«.

De ansatte i Ryanair har ikke bedt om overenskomst med LO, men skulle påtvinges den med magt for at beskytte SAS.

Kender hykleriet i fagbevægelsen ingen grænser?

.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.