Dette er en leder: Jyllands-Posten er en liberal avis, hvilket kommer til udtryk på lederplads – mens journalistikken lever sit eget, frie og uafhængige liv. Vi skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof.

Leder: Tidrøverne

»KENDER TV2 klokken?«

Det spørgsmål blev stillet i gårsdagens avismagasin Forbrug. TV2's programplanchef svarede bekræftende, hvilket kan undre, idet hvert eneste døgn året rundt er et klokkerent dementi af svaret.

Sagen og sandheden er, at TV2 hver dag i gennemsnit røver rundt regnet en time af seernes tid ved ikke at overholde de programtidspunkter, som stationen selv publicerer. Bortset fra nyhedsudsendelserne er stort set alle programmer forsinket på grund af reklameindslag.

Dette skisma kunne TV2 komme ud over, hvis man ændrede programtidspunkterne, så de var i bedre overensstemmelse med virkeligheden.

Ingen forventer, at nogen tv-kanal kan holde programtidspunkterne 100 pct., men en times forskel om dagen er så meget, at det er kritisabelt og i den sidste ende sætter TV2's troværdighed på spil.

Omdrejningspunktet i hele miseren er reklamer. TV2 er dels finansieret af reklamer, dels af det danske folk over skattebilletten. Kanalen er selvsagt interesseret i at tjene så mange penge som muligt på reklamer. Fair nok. Men det er ikke i orden så at sige at fuppe seerne indenfor på falske betingelser.

Selv om stationen efterhånden har nogle års erfaring med reklamer, mener programplanchefen ikke, at man kan forudsige, hvor mange reklamer der er forud for de enkelte programmer.

Det er sikkert rigtigt, at det er umuligt at ramme plet hver gang, men man gør end ikke forsøg på at bruge års erfaring til at servicere publikum med mere korrekte programtidspunkter end nu.

Hvorfor mon man ikke gør forsøget, og hvorfor bruger man i det mindste ikke tekst-tv til løbende at korrigere programtidspunkterne, så de stemmer nogenlunde overens med virkeligheden?

De tekniske muligheder øges med næsten lynets hast, men når de ikke udnyttes, er det nærliggende svar desværre, at TV2 i jagten på penge med gustent overlæg på ren bondefangermanér søger at lokke flere seere til reklameblokkene.

Det er i orden at tjene penge på reklamer, men det er ikke særligt troværdigt at gøre det ved nærmest at fuppe seerne til at se dem.



Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.