Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

Lad ikke altid fornuften råde

Det har taget lang tid for mig at nå til denne erkendelse. Men det er i orden at være mere løssluppen, både i forhold til økonomi og arbejdsmoral.

Artiklens øverste billede
Illustration: Rasmus Sand Høyer

Kære Bodil. Du bliver sikkert forundret over at få et brev fra mig. Jeg ved, at du har en penneveninde, som for øvrigt også hedder Bodil, men ud over fra hende tror jeg aldrig, at du får breve. At du så i 1961 får et fra en ældre dame helt fra 2017, er jo endnu mere bemærkelsesværdigt.

Jeg håber, at du gider læse hele mit brev, for jeg vil råde og vejlede dig og sætte nogle tanker i sving hos dig. Jeg vil måske gerne have dig til at gøre lidt oprør imod nogle væsentlige forhold i din og dine søskendes opdragelse. Ja – det forundrer dig nok, at en ældre dame synes, at en ung pige skal handle imod en tilsyneladende fornuftig og i alle henseender god opdragelse. Det vil du være klogere på, når du forhåbentligt har læst hele mit brev.

Verden står åben for dig. Jeg er ikke i tvivl om, at du har et godt og harmonisk hjem. Din mor og far driver en gård. De er meget flittige. Hver dag arbejdes der fra morgen til aften sammen med de ansatte. Som den ældste af fem børn har du også mange pligter, for det er et grundlæggende træk i dine forældres opdragelse, at børn skal opdrages til at tage vare på deres eget liv, og der skal ydes, før der kan nydes. Selvom økonomien er god, skal der ikke ødsles med pengene. Det er heldigvis dog ikke således, at dine forældre er kedelige. Absolut ikke. De er meget selskabelige, og der er ofte gæster i dit hjem. Også gilder, hvor der bliver festet igennem. Når der spares, så er det mere på det materielle plan. Der er igen grund til at købe en ny sofa, hvis man sidder godt nok i den gamle. Der er heller ikke grund til at købe de dyreste sko, hvis de, der er billigere, er lige så gode at gå i. Det er især din mor, som er den sparsommelige, trods det at hun selv er opvokset i et ret velhavende hjem. Skal din mor, som faktisk er en ret flot kvinde, have et par smarte og dermed nok også dyre sko, så skal din far med ud at handle.

Når I fem børn f.eks. skal på skoleudflugt, så er jeg velorienteret om, at I får rigeligt med penge med. Jeres far lukker med glæde tegnebogen op. Den ligger for øvrigt under hans hovedpude hver nat. Til tider, når det snart er lønningsdag, sidder han næsten op og sover. I skal nemlig have rigeligt med penge med, for I skal have penge til uforudsete udgifter, men samtidigt får I det løfte, at det beløb, der er tilbage, når I kommer hjem, dobles op, og beløbet er jeres og puttes i jeres sparebøsse. Det er tilsyneladende en god måde, hvorpå børn lærer at sætte pris på pengenes værdi. At have penge på kistebunden giver tryghed og livskvalitet. Ingen diskussion om det.

Dyr skal jo passes hver dag, og selvom der er karle på gården, der tager sig af det, så skal der være overordnet opsyn, så effektiviteten er i top. Derfor er jeg også velorienteret om, at du og din familie ikke tager på ferier, men I tager især om sommeren på små udflugter. Din mor pakker en madkurv, og så går turen måske til stranden, for I er så heldige, at gården ligger helt ned til Skive Fjord. Jeg ved også, at I børn ofte plager for, at strandturen skal gå til et nærliggende sted, hvor der er mange sommerhuse, en kiosk, badebro og måske andre børn, som I kan lege med. Det er sjældent, at I får overbevist jeres forældre om, at det er en god ide. De synes selvfølgelig, at det er et privilegium at have deres egen strand. Og mor har jo bagt kage, og hvad mere kan I så forlange? Det kan hurtigt løbe op, når der skal købes is til en stor familie. Og så kan jeres forældre ovenikøbet være så heldige, at der er ål i de rør, som de har lagt ud. Så er aftensmaden også reddet, og nyfangede ål til opstuvede kartofler er jo bare en luksusret. Alle sidder ved aftensbordet og nyder de friskfangede ål. At man så ved den nærliggende strand morer sig med speedbåde og vandski, og fruerne går med bikini, det er jeres forældre fuldstændigt uanfægtede af, for de har deres daglige virke, og din mor har sin fornuftige badedragt, der absolut ikke er ny. Der er ingen grund til at købe sig en bikini. Det er en unødvendig udgift.

Jeg er lidt spændt på, om du kan begynde at gennemskue, hvad det er, jeg vil med mit brev til dig. Hvad det er, jeg vil have dig til at tænke over. Du har særdeles kærlige og gode forældre. Du mangler ikke noget. Der er tryghed og gode rammer i dit hjem. Som jeg kender dig, så er du også en glad og harmonisk pige. Du synes måske nok, at der er rigeligt med pligter. Især når det er din opgave at vaske gulvene til weekenden, når du kommer hjem fra skole. Det tror jeg nok, at du synes, din mor eller hendes hushjælp kan gøre, men du ved jo også, at ingen har taget skade af at lære at lave noget, så du gør ingen indsigelser. Noget, som jeg dog sådant lidt har lagt mærke til, er, at du udviklingsmæssigt ikke er lige så langt fremme i puberteten, som dine kammerater. Du kan måske i den næste tid komme til at føle, at dine kammerater overser dig lidt. Forbigår dig, når der f.eks. arrangeres ungdomsfester. Mit råd til dig vil være, at du er nødt til at forstå, at din tid nok kommer, selvom det er ganske forståeligt, hvis det er svært for dig at acceptere lige her og nu.

Ja – hvad er det, jeg vil? Det er lidt svært for mig at få det udtrykt rigtigt, for det er jo også i mig så grundlæggende et træk, så det er grænseoverskridende at fortælle dig om det, men det er altså noget med ikke at være så påholdende. Mit forsigtige råd til dig er at turde at give slip. Ikke altid at lade fornuften råde, ikke mindst hvad angår penge. Det er selvfølgeligt vigtigt, at du i alle dine valg er bevidst om, at uanset hvilke valg du tager, så er det dig selv, som er ansvarlig for dit liv.

Først og fremmest er det vigtigt, at du vælger dig en uddannelse, som giver dig et godt arbejdsliv og et godt liv i det hele taget. Du er selvfølgelig nødt til at følge din fornuft, men husk også at lytte til dine følelser og dit hjerte, uden at det skal give dig dårlig samvittighed. Slip nu og da bekymringerne, og giv lods. Giv indimellem dig selv lov til at nyde, før du yder. Det kan være, du skal købe dig en smart bikini. Det kan også være, at du skal tage ud at rejse, selvom din fornuft siger noget andet, og din opsparing bliver mindre.

Selvfølgelig kan du have svært ved at forholde dig til det, som jeg forsøger at råde dig til. Du tænker sikkert bare, at det med at gøre lige, hvad du har lyst til, det er da ikke noget problem, men det er netop det, som jeg forsigtigt er ved at forklare dig, at det kan det måske godt blive alligevel.

Jeg kender det alt for godt fra mit eget liv. Husk på, at det er en ældre dame med mange erfaringer, som skriver til dig. Hun har måske også erfaret, at det ikke altid er rigtigt at leve efter moralen, at det, der kan gøres i dag, det skal ikke gøres i morgen, for det kan måske blive til en livsstil, som indimellem kan give en belastende uro og rastløshed og manglende evne til at nyde nuet.

Det har taget lang tid for mig at nå til den erkendelse, at det forholder sig således som ovenfor beskrevet. Både angående økonomi og arbejdsmoral.

Kan jeg hjælpe dig til at blive mere løssluppen og gøre lidt oprør mod den tilsyneladende i alle henseender særdeles fornuftige opdragelse, så vil det glæde mig.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.