Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

Du mister troen på en gud

Som 13-årig spekulerer du meget på, hvordan verden er skabt. Jeg har på mine ældre dage besluttet mig for at bekæmpe religionens indflydelse i samfundet.

Artiklens øverste billede
Illustration: Rasmus Sand Høyer

Kære John. Det er nu juli 2017, og jeg har besluttet mig for at skrive til mig selv som 13-årig i juli 1958. På de 59 år, der er gået, er der foregået en helt fantastisk teknologisk udvikling. Det vil jeg ikke fortælle så meget om. Det vil du tids nok opleve. Jeg vil i stedet forsøge at tage udgangspunkt i, hvad det er, der optager dig som 13-årig og kommentere det.

Du blev allerede konfirmeret i marts, selv om du kun var 13 år. Det skyldtes, at du kom i skole, da du var seks år, og så er du blevet færdig med 7. klasse i marts. Du læser med interesse i en bog om fremtidige rumrejser. Bogen fik du i konfirmationsgave af din lærer på Martofte Skole. Han havde fundet ud af, at du var meget interesseret i rumfart. Du er overbevist om, at mennesket vil komme på Månen og Mars. Når du taler med ældre mennesker om det, griner de og siger, at det har lange udsigter. Du fortæller dem, at i din levetid vil mennesket komme til Månen. Du fik ret, og pudsigt nok kan jeg nu til min datter og mine børnebørn fortælle, at før de blev født, sendte amerikanerne mennesker til Månen. De har endnu selv til gode at opleve dette, men jeg er sikker på, at de vil opleve, at mennesker igen kommer til Månen og også til Mars.

Du har spekuleret meget på, hvordan verden er skabt. Selv om Bibelen fortæller, at verden blev skabt af en gud, så mangler du en forklaring på, hvem der så skulle have skabt denne gud. Jeg kan fortælle dig, at det spørgsmål får du aldrig besvaret. Nu tror jeg ikke mere på en gud. For mig giver det ikke forklaring på noget som helst. Tværtimod så gør det bare verden endnu mere indviklet. Jeg har nu lært om evolution, og det, synes jeg, forklarer mange ting. Selvfølgelig giver det ikke forklaring på alting, men det er tilstrækkeligt til at forstå den verden, jeg færdes i.

Din tysklærer på det præliminærkursus, som du netop er begyndt på, er dygtig til at lære dig tysk udtale. Men vær på vagt, når du får tysk i morgentimerne. Da indoktrinerer han med religion ved at læse op på dansk af nogle indremissionske skrifter. Han burde selvfølgelig holde sig til at undervise i tysk. Heldigvis lader du dig ikke påvirke af, at han missionerer, nok snarere tværtimod. Jeg kan fortælle dig, at du om 10 år beslutter dig for at melde dig ud af folkekirken. Nu som 13-årig er du ikke engang klar over, at den mulighed eksisterer.

Jeg har på mine ældre dage besluttet mig for at bekæmpe religionens indflydelse i samfundet. Tænk sig, at nogle mennesker med religiøs begrundelse omskærer deres små drenge. Du husker sandsynligvis, at Jesus blev omskåret, da han var otte dage gammel. Men jeg ved, at du ikke i skolen fik forklaret ordet omskæring. Det er at skære den forreste del af huden på tissemanden af. Den del kaldes forhuden og vil aldrig vokse ud igen. Nogle mænd har forskellige gener af at have mistet forhuden. I forhuden findes mange følenerver, som en mand kan have fornøjelse af. Vi ved jo begge, at tissemanden kan bruges til andet end at tisse med. De, som er blevet omskåret, ved ikke altid, hvor meget de går glip af. I Danmark er det jøder og muslimer, der især lader deres drenge omskære. Jeg håber nu, at det snart bliver forbudt at omskære små drenge. Men politikerne i Danmark er bange for at indføre et forbud, da de nødig vil genere folks religion.

Jeg nævnte ordet muslim. Det er vist ikke et udtryk, du endnu kender. Du har i stedet hørt om muhamedanere. De tror ligesom jøder på meget af det, der står i Det Gamle Testamente. Om nogle år vil en del folk med denne tro og kultur komme til Danmark for at arbejde, da der snart vil blive mangel på arbejdskraft. Senere vil der også komme muslimer, som på grund af krig og ufred forlader deres land. Mange af disse muslimer holder fast i deres religion og skikke, og det kommer til at give problemer. For eksempel spiser de ikke grisekød, og mange kvinder går med tørklæder for at skjule håret.

Du kan godt lide at spille skak. Om 20 år vil du lære det orientalske brætspil go at kende. Glæd dig til det, da go er mindst lige så spændende og udfordrende som skak. Du har lige hørt om noget, der hedder elektronhjerner, som kan regne hurtigere end mennesker. De vil blive endnu bedre og meget mindre. Faktisk kan jeg nu gå rundt med et lille apparat i hånden, som kan alt muligt, ”desværre” også vinde over mig i skak og go. Jeg kan med dette lille apparat kommunikere med mennesker på den anden side af jorden. Jeg behøver heller ikke at bruge logaritmetabel, når store tal skal ganges med hinanden. Det klarer det lille apparat også snildt.

Du er endnu en bondedreng, og du er flittig til at hjælpe din far med landbruget. Du kan også håndmalke køer. Det er dårlige tider for landbruget, og din far supplerer indtægten med at arbejde et par timer på mejeriet samt sælge mælk, smør, ost, æg og andet ved at køre rundt med et folkevognsrugbrød. Specielt om sommeren er der meget salg til sommerhusgæster og turister.

Når der skal handles med tyske turister, lader din far dig ofte handle med dem, for du kan jo lidt tysk. Du vil egentlig gerne være landmand, men du kan godt se, at det går dårligt med landbruget, så du regner med at tage en anden uddannelse. Jeg kan fortælle dig, at du ender med at få en universitetsuddannelse i matematik med speciale i statistik. Du vil få arbejde først som statistiker og siden som underviser.

Politik har din store interesse. Dine forældre stemmer konservativt, hvilket ikke er så normalt i en bondefamilie. Ved valget sidste år i 1957 fik du lov at komme med til et vælgermøde sammen med din far. Du var eneste barn på mødet, og det blev bemærket. I skolen dagen efter fik du at vide af en skolekammerat, at hans far syntes, at du ikke burde have været med til et sådant arrangement for voksne. Tiderne har ændret sig, idet man nu i skolerne gør alt for, at børn lærer om politik. For eksempel holdes der vælgermøder for børn og unge, selv om de ikke endnu har stemmeret.

Jeg har i tidens løb stemt på mange forskellige partier. På mine gamle dage har jeg stemt på Socialdemokratiet, og for få år siden meldte jeg mig ind i partiet. Jeg prøver at påvirke partiets politik i spørgsmålet om kirke og stat, hvor jeg går ind for, at kirke og stat helt skal adskilles, da jeg mener, religion er en privatsag. Endelig prøver jeg også at påvirke partiets politik i spørgsmålet om drengeomskæring uden lægelig begrundelse. Det skal selvfølgelig være forbudt.

Døden er noget, som du er begyndt at tænke på. Du oplever også tidspunkter, hvor du er bange for at skulle dø. Jeg er nu 72 år, og tidspunktet for min død er rykket meget nærmere. Jeg tænker tilbage på din verden med glæde, og jeg forsøger at leve i en helt anderledes verden nu. Det er en verden fyldt med teknologi, hvor man ikke altid føler sig som et levende menneske. Trods alt ønsker jeg dig held og lykke med din fremtid.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen