*

Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

Kronik

En ny midtjysk motorvej er en overflødig samfundsinvestering

En udbygning af E45 – og E20 over Fyn – må nødvendigvis have første prioritet og gennemføres hurtigst muligt, mener dagens kronikører.

"En fuld udbygning af E45 mellem Kolding og Randers samt af E20 over hele Fyn til tre spor i hver retning vil således kunne holdes inden for en overskuelig merinvestering i forhold til nyanlæg af en midtjysk motorvej. Faktisk tror vi på, at en udvidelse af E45 til otte spor vil udvise en god sandsynlighed for en pæn samfundsøkonomisk gevinst." Illustration: Rasmus Sand Høyer

14 af de store jyske eksportvirksomheder har i en fælles henvendelse til regeringen udtrykt et stærkt ønske om komplet nyanlæg af en midtjysk motorvej. De syv borgmestre i Trekantområdet presser på i samme ærinde.

I begge henvendelser postuleres det, at meget vil gå galt for Danmark, hvis vi ikke meget snart får en midtjysk motorvej – et kæmpe infrastrukturprojekt vurderet til 15-20 mia. kr.

Tilhængerne argumenterer bl.a. ud fra Vejdirektoratets nyeste rapport (nr. 555-2016) om en midtjysk motorvej, hvori der er foretaget en genberegning af den strategiske analyse fra 2013. Ved genberegningen har man nu anvendt landstrafikmodellen, der over hele linjen producerer mere positive tal, fra trafikmængder til intern forrentning og samfundsøkonomi. Derfor kommer hele projektet med nyanlæg af en midtjysk motorvej til at se mere gunstigt ud, end det var i 2013 – uden at projektet i øvrigt er ændret det mindste.

Danmarks største vejfest var for dyr: Transportministeren kritiserer åbning af Silkeborgmotorvej

Også bedre adgangsforhold til Billund Lufthavn fremføres af tilhængerne som en tvingende nødvendighed af såvel samfundsøkonomiske årsager som hensyn til erhvervslivet. Dette argument fremføres uagtet af, at transporttiderne til lufthavnen via de eksisterende og besluttede vejanlæg er ca. de samme som ved de anviste transportkorridorer for den midtjyske motorvej (vestlige A og den østlige C). Fra nord er der ingen målbar gevinst. Fra syd sparer korridor A ca. 17-18 min. og korridor C ca. 5 min. En midtjysk motorvej får heller ingen reel betydning for trafik fra Fyn eller Vestjylland til Billund Lufthavn.

Så budskabet fra tilhængerne vil først få en egentlig vægt, hvis forslagsstillerne sandsynliggør, hvilke konsekvenser det vil få i form af tabte arbejdspladser og dermed skattekroner til samfundet, såfremt den midtjyske motorvej ikke bliver bygget.

Tilhængerne glemmer belejligt nok for deres sag at nævne vejdirektoratrapportens konstatering af den midtjyske motorvejs manglende evne til at aflaste E45: »… en midtjysk motorvej generelt vil aflaste E45 i mindre grad.

En milliard trafikkroner i spil: Skal de til Viborg, Kolding, Aarhus eller København?

Samtidig viser begge analyser, at en midtjysk motorvej ikke vil kunne løse trængselsproblemerne på E45, men alene udskyde udbygningsbehovet en årrække. Herudover vil der være strækninger på E45, der vil have kritisk trængsel, inden en midtjysk motorvej vil være anlagt.«

Tilhængerne af den midtjyske motorvej skylder at fortælle befolkningen, hvilke fordele de mener der er knyttet til en midtjysk motorvej, frem for en rettidig og behovsopfyldende udbygning af E45.

Blandt de hyppige brugere af E45 er der vist næppe tvivl om, at E45 uden udbygning vil blive næsten ufremkommelig om blot 5-10 år. Alle kender jo til fakta om høje ulykkesfrekvenser, trafiktæthed, køtider og andre problematikker relateret til trafikintensiteten på E45. Vejdirektoratet fastslår bl.a.:

»Trafikudviklingen på E45 og specielt på Vejlefjordbroen har gennem årene været næsten dobbelt så høj som gennemsnittet for hele landet.«

33 procent af biltrafikken foregår på motorvejen

Og dertil at trafikbelastningen på E45’s mest trafikerede delstrækninger er blandt de højeste i landet.

»En udbygning af E45 medfører forholdsvis begrænsede negative påvirkninger af miljø og natur, da der er tale om en udvidelse af en eksisterende motorvej. Udvidelsen vil således ske i en korridor, som allerede er præget af motorvejsanlægget.«

» …der er stor trængsel på en del strækninger ved Kolding, Skanderborg, Aarhus og Aalborg, og her er der risiko for, at de kommende års trafikstigning vil afstedkomme kritisk trængsel.«.

Dertil kommer de demografiske forhold:

Pr. 1. januar 2016 bor der 980.000 mennesker i kommunerne langs den østjyske motorvej, hvor denne er trafikalt mest udfordret, nemlig fra Haderslev til Randers. Eller med andre ord hele 37,6 pct. af Jyllands samlede befolkning på en strækning på under 200 km i længden og sjældent længere end 30 km i bredden.

Blandt de hyppige brugere af E45 er der vist næppe tvivl om, at E45 uden udbygning vil blive næsten ufremkommelig om blot 5-10 år.

Realdania og Mandag Morgen foranledigede i 2012 et ekspertpanel til at udarbejde en rapport, der forudser, at Danmarks næststørste byregion i 2050 vil blive en sammenvoksning, der strækker sig fra Randers til Kolding, med en befolkning på 1,5 millioner mennesker.

Tilhængerne af en midtjysk motorvej ignorerer også, at Vejdirektoratets rapport slet ikke forholder sig til de voldsomme miljømæssige konsekvenser, som en ny midtjysk motorvej med sikkerhed afstedkommer.

Motorveje støjer meget, de forurener, forstyrrer nattehimlen med skæret fra billygterne, deler landskabet som en flod, der kun kan krydses på broer, pløjer sig gennem velbesøgte naturskønne skov- og naturområder på en måde, der amputerer vores naturoplevelser og begrænser vores velfærd.

Dertil hører også det klassiske, markante problem, at mange nye infrastrukturprojekter får en helt ny linjeføring ind over infrastrukturelt uberørt landskab – hvorved endnu mere natur går tabt for evigt, og ofte også endnu flere mennesker støjplages. Derfor bør man i stedet naturligvis ”genbruge” eksisterende trafikkorridorer i de tilfælde, hvor et sådant genbrug ikke skader bevaringsværdige naturområder yderligere.

Det permanente velfærdstab, der følger med en nyanlagt midtjysk motorvej, er således endnu ikke opgjort og derfor heller ikke indeholdt i de økonomiske regnestykker. Og det er naturligvis en fejl, for selvfølgelig kan og skal den voldsomme miljømæssige påvirkning også omregnes til kroner for at indgå i det samlede regnestykke. E45 er – sammen med E20 og E47 – rygraden i det danske motorvejssystem, som også er den internationale forbindelse mellem Norden og det øvrige Europa.

Vejdirektoratets vurderinger af trængslen på E45 og en eventuel nyanlagt midtjysk motorvejs manglende evne til at aflaste E45 samt prognoserne for befolkningstilvæksten i den østjyske byregion frem mod år 2050 bør tydeliggøre konklusionen for de fleste.

En udbygning af E45 (og E20 over Fyn) må nødvendigvis have førsteprioritet og gennemføres hurtigst muligt.

Udvidelsen af E45 alene vil iflg. Vejdirektoratet beløbe sig til 15 mia. kr. Vejlefjordbroen er allerede udvidet til seks spor og vil således i mange år frem ikke ende som egentlig flaskehals. Skulle der senere opstå et udvidelsesbehov, har Vejdirektoratet peget på, at den optimale løsning nok er en parallelbro.

En fuld udbygning af E45 mellem Kolding og Randers samt af E20 over hele Fyn til tre spor i hver retning vil således kunne holdes inden for en overskuelig merinvestering i forhold til nyanlæg af en midtjysk motorvej. Faktisk tror vi på, at en udvidelse af E45 til otte spor vil udvise en god sandsynlighed for en pæn samfundsøkonomisk gevinst.

Når udbygningen af E45 er fuldført, vil den markant forbedrede trafikale situation selvsagt fastholde hovedparten af trafikken her. ”Kundeunderlaget” for en midtjysk motorvej bliver dermed stærkt udhulet, og en investering heri vil være nationaløkonomisk uansvarlig, også set i lyset af alternativerne.

Der er også andre infrastruktur-projekter med betydeligt større samfundsgavnlig effekt end en midtjysk motorvej. Skulle der blive en milliard til overs (drop f.eks. togbroen over Vejle Fjord), svarer det i runde tal til, hvad udbygningen med yderligere 27 km motorvej til Kalundborg vil koste. Resultatet vil ifølge anerkendte rådgivere blive ca. 1.000 nye arbejdspladser.

Det er vor opfattelse, at forslaget til en midtjysk motorvej ikke indfrier målsætningen, vil være overflødig, forsinke den nødvendige udbygning af E45 (og E20) samt nedsætte borgernes velfærd i Midtjylland.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Kronik: Efter #MeToo – nu er det på tide, at #MændTaler
Roger Matthisen, ligestillings- og mangfoldighedsordfører for Alternativet | Henrik Marstal, kønsdebattør og folketingskandidat for Alternativet
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Er ansvar for menneskeliv og velfærd ikke mere værd?

Signe Munk
62 procent af danskerne, mener at sygeplejersker fortjener mere i løn. Men Sophie Løhde er uenig, kan jeg fornemme.

Blog: Europas liberale går forrest i kampen mod falske nyheder

Morten Løkkegaard
Årets ord "Fake news" risikerer at underminere vores grundlæggende værdier: ytringsfriheden og vores frie liv. Det kræver handling - her fem liberale svar på fake news og misinformation.
Annonce
Annonce
For 10. år i træk kan Aarhus bryste sig af at have landets bedste sygehus
Aarhus Universitetshospital er kåret som Danmarks bedste store sygehus af fagbladet Dagens Medicin. Det er resultatet af en holdindsats, siger både medarbejdere og ledelse om placeringen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her