Fortsæt til indhold
Kronik

Hvordan man bliver woke

Alle har ret? Niks – ikke hvis du vil være woke. Så er der nogle, der har mere ret i deres synsninger end andre. Og dem, der ikke er enige i dine woke holdninger, de er onde og racister og har i virkeligheden slet ikke forstået en pind af det hele.

Merete BøyeSognepræst, redaktør af Nyt Babel, Viborg

Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

Det er på mode at være woke. Især hvis du gerne vil på universitetet, eller hvis du vil være sikker på ikke at blive udskammet, fyret eller cancelled, fordi du er kommet til at sige et forkert ord, er det helt nødvendigt, at du lærer at være woke.

Men hvad er det dér woke egentlig for noget? Og hvordan bliver man woke? Det kan være svært at finde rundt i, men fortvivl ej, for der er hjælp at hente i denne letlæste guide.

Det allervigtigste ved at være woke er, at du accepterer, at der ikke findes nogen objektiv sandhed. Der findes ikke noget rigtigt og forkert. Alt er narrativer, og sandheden findes ikke. Der er din sandhed og min sandhed, og hvis noget er din lived experience, så er det sandt for dig. Sandheden afhænger af øjnene, der ser. Undtagen for Donald Trump. Donald Trump lyver.

Det, der er moralsk rigtigt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for mig. F.eks. kan man ikke længere komme og sige, at det er forkert at benytte sig af sexarbejdere (sådanne kalder man prostituerede, hvis man er woke) eller at have flere ægtefæller eller elskere på én gang.

Det er faktisk rigtig progressivt og hedder at være polyamorøs. Det er heller ikke forkert at dyrke feticher, strippe foran børn, tisse på hinanden osv. Undtagen naturligvis, hvis det involverer Donald Trump. Så er det meget forkert. Trump er umoralsk.

Normer og tabuer er til for at blive brudt ned. Alt det er nemlig opfundet af gamle hvide mænd for mange år siden, og det er ikke woke at være en gammel, hvid mand. Det var gamle, hvide mænd, der for hundreder af år siden drog på korstog og startede erobringskrige og undertvang sig alle mulige brune og sorte folkeslag. Det bør de nu undgælde for. Altså ikke lige præcis de samme gamle, hvide mænd, for de er selvfølgelig døde nu, men der går jo stadigvæk gamle, hvide mænd rundt i verden i dag. Og det skal de skamme sig over.

Der er ikke nogen hudfarve, der er bedre end andre hudfarver. Hvis der er nogen, der siger det, så er de racister – ligesom Hitler. Og det tager vi skarpt afstand fra. Men det er rigtig vigtigt, at du forstår, at hudfarve alligevel er det vigtigste i hele verden, måske næstefter køn. Alt handler om hudfarve og køn. Simpelthen alt.

Og så er der naturligvis nogle hudfarver, der er bedre end andre. Jo, der er. Jeg ved godt, at jeg skrev lige før, at der ikke var det, men nu er det jo en helt anden situation. Og i denne situation er det altså min lived experience, at der er nogle hudfarver, der er bedre end andre, og at sådan har det i øvrigt altid været. Begynder du at forstå lidt af, hvad det er at være woke?

Hvor god din hudfarve er, afhænger af, hvor mørk du er i løden. Jo mørkere, des bedre. Det er forkert at være hvid, og alle hvide mennesker er onde. Grunden til, at de er onde, er, at de er racister. Hvis du ikke synes, at nogle hudfarver er bedre end andre, så er du racist. Ligesom Donald Trump. Han har i øvrigt den eneste hudfarve, der er endnu ondere end hvid, nemlig orange.

Men altså: Bare gentag det her motto om og om igen, indtil du forstår det: ”Sort hud godt. Hvid hud skidt.”

Den gammeldags kernefamilie med en ”far” og en ”mor” er en af de normer, som gamle, hvide mænd har fundet på. Eller det har de i hvert fald i mit narrativ. Vi husker, at normer er til for at blive brudt ned, og det gælder ikke mindst kernefamilien. Hvis man er woke, siger man, at der ikke findes nogen rigtig eller forkert måde at være familie på.

Faktisk er det ret problematisk at leve i en familie med to cishet (slå det op) forældre og et eller flere børn, især hvis en eller flere af dem er hvide.

Det er fint at være enlig forælder, og det kan også godt være fint nok at være to bøsser eller lesbiske med børn. Et polyamorøst forhold eller throuple, som det også hedder, er et rigtig godt udgangspunkt for en familie.

Men det allerbedste er, hvis én eller flere af forældrene – og eventuelt også børnene – er transpersoner. Det er meget woke at være transperson, så jeg vil faktisk klart anbefale dig at skifte køn, hvis du gerne vil være rigtig woke.

”Kan børn være transpersoner?” spørger du måske, og ja, det kan de. Du har sikkert truffet en lille ”pige” (antager du!), der har kort hår og spiller fodbold. Det er, fordi det i virkeligheden er en dreng. Eller en lille ”dreng” (antager du!), der leger med dukker og godt kan lide farven pink. Det er, fordi det i virkeligheden er en pige.

Og jeg ved godt, at jeg lige skrev, at kønsroller er del af et forældet normsæt, og hvorfor kan en dreng så ikke lege med dukker, tænker du måske. Men det er, fordi du forsimpler noget, der er meget komplekst, men det forstår du ikke, fordi du ikke har gået på universitetet ligesom mig.

Hvis du nu tænker: ”Arh. Det er alligevel for drastisk”, så skal du være klar over, at du ikke behøver gennemgå en kønsskifteoperation for at skifte køn. Det, der tæller, er ikke omverdenens vurdering af dit køn, men din egen lived experience: Du er det køn, du føler dig som, og det kan du uden videre få papir på ved et såkaldt juridisk kønsskifte.

Hvis du synes, det er for drastisk at skifte køn, så kan du bare sige, at du er nonbinær, gender fluid eller queer. (Det betyder, at du er straight, men du er også woke, og du vil gerne være lidt speciel.) Eller du kan sige, at du har et eller andet køn, du selv opfinder, f.eks. kattekøn eller lampekøn.

Det er woke at være accepterende og mangfoldig, så alle, der siger, at de har et bestemt køn, skal respekteres og favnes som det køn, de selv siger, de har. Undtagen Ibi-Pippi. Det er meget lidt woke at respektere og favne Ibi-Pippi. Vedkommende er tydeligvis en ond, hvid, cishet mand, der bare ønsker at ødelægge det hele for alle rigtige transpersoner.

Og det kan der ikke være to meninger om. De, der oplever noget andet, er onde og lyver – ligesom Trump – og de skal ikke komme her med deres ubegrundede synsninger. Det er sandheden om den sag, og det kan ikke diskuteres.

”Det var da mærkeligt,” tænker du måske: ”Lærte jeg ikke lige, at det hele kommer an på min lived experience, og at der ikke findes nogen objektiv sandhed?” Men her er det vigtigt, at du accepterer, at der i visse tilfælde findes en objektiv sandhed, nemlig i de tilfælde, hvor det er opportunt for dig. Det kan jo sagtens være dit narrativ, at der i præcis dette tilfælde findes en objektiv sandhed. Og hvis du føler det, så er det sådan, det er.

Det var vist de vigtigste ting, du skal vide om, hvordan man er woke. God fornøjelse med det.

Det sidste, du lige skal lære, er, at hvis der er nogen gamle, hvide mænd, der kommer med kritik og f.eks. siger, at woke bare er militant marxisme fra Temu, så skal du blot råbe så højt, du kan: ”Hvorfor er du så fuld af had?! Woke betyder simpelthen at være et empatisk og kærligt menneske og at opføre sig anstændigt over for alle!”

Husk, at jo højere du råber, des mere har du ret. Det er faktisk den allervigtigste ting at vide om woke.