- For abonnenter
Dansk turisme er i dag en humlebi. Tænk, hvis den var en svane
Høje omkostninger og mangel på arbejdskraft er de to væsentligste årsager til, at turismebranchen er særligt udfordret. Landets fjerdestørste eksporterhverv fortjener bedre rammer.
Turismen i Danmark ligger hver dag i konkurrence. Vi konkurrerer med de andre lande i verden om at tiltrække turister og turismeforbrug. Og vi gør det faktisk vanvittigt godt. Danmark er førende i Norden målt i internationale turister. Det er godt gået, når vi i sammenligning med andre lande har højere moms, høje afgifter, dyr arbejdskraft og dage, hvor vejret er ekstra vådt og trist. Men bliver det ved med at gå?
Først er det godt at få lidt fakta på plads. Dansk turisme spiller en væsentlig rolle i dansk økonomi og skaber udvikling, arbejdspladser og oplevelser i hele landet! Nærmere bestemt skabte turismen i 2019 ca. 171.400 arbejdspladser, en omsætning på 139 mia. kr. og er samtidig landets fjerdestørste eksporterhverv. Hver en krone lagt af en international turist i en iskiosk ved stranden, et hotel i byen, i Netto eller i et af landets mange museer og attraktioner svarer til en vare solgt i udlandet. I 2019 skabte turismeforbruget desuden 56,9 mia. kr. i skatteprovenu. Det udgør 6,3 pct. af de samlede skatter og afgifter i Danmark. Det kan finansiere mange hofteoperationer og daginstitutionspladser.
Hvad skal der til for at styrke humlebiens vinger og sikre, at opdriften holder? Svaret er noget så (for nogle) kedeligt som god, gammeldags erhvervspolitik.