Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
  • For abonnenter

Hvorfor har vi en forestilling om militære missioner som et ubetinget gode?

I årtier har europæisk og amerikansk militær været til stede i Somalia, men har ikke løst problemerne med fattigdom og ekstremisme. Det viser, at troen på, at en militær løsning altid er den eneste rigtige, er forfejlet.

Artiklens øverste billede
Europæisk militær​ er i stort omfang til stede i Somalia. I stedet for blindt at indgå i det, bør vi se på, hvad de har gjort godt for, og om de reelt har haft nogen effekt, mener Maryan Mohamed Shire. Tegning: Rasmus Sand Høyer

Jeg har altid undret mig over samtalen om militære missioner, når danske soldater udstationeres ude i verden. Ikke sjældent italesættes deres mission som en kamp for “sikkerhed, fred og demokrati”. Eller også handler det om at “varetage danske og udenlandske interesser”. Jeg er altid blevet provokeret af den slags romantisering af militære

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.