Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
  • For abonnenter

Religion er ikke så sort-hvid, som mange vil gøre det til. Så åbn dog øjnene for, hvor rig og mangfoldig verden er

En udstilling, arrangeret af Ydre Mission i Skjern for mange år siden, åbnede vores øjne for, at verden er stor og rig. Måske bør vi have nogle flere af den slags udstillinger, der kan gøre os klogere på verden og på os selv?

Artiklens øverste billede
Der er meget at beundre i den kinesiske, den indiske og den arabiske kultur. Måske bør man se på de store religioner som en slags skatkister, der er fyldt med lyse og mørke kræfter, skriver Egon Clausen. Tegning: Rasmus Sand Høyer

I sommeren 1948 var stykker af Kina i Skjern. Jeg ved det, for jeg så dem med egne øjne. I Missionshotellets store sal stod en kinesisk pagode med rødt lakerede søjler, svunget tegltag og drager på hvert hjørne. Det var vildt fascinerende. Jeg var syv år og kom fra et nøjsomt miljø på en hedegård i Hemmet Østersogn, og jeg glemmer det aldrig.

Udstillingen i Skjern var arrangeret af Ydre Mission, der var en organisation med rødder i Indre Mission, og dens erklærede formå

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen