- For abonnenter
Den romantiske kærlighed er øverst i vores kultur. Fri os fra det kærlighedshierarki – kærlighed kan også komme fra familie, venner og dyr
I 2021 kan vi forhåbentlig sige farvel til statsreguleret social distancering og i stedet kaste os ud i en overflod af kærlighed og krammeri. Men det fulde udbytte får vi først, når vi samtidig gør op med det dominerende kærlighedshierarki.
Nogle gange kan man kropsligt mærke, hvornår et ”måske” forvandler sig til et ”helt sikkert”. Uden at ens bevidste vilje er involveret i bevægelsen. Da jeg for nylig besøgte en veninde, der havde anbefalet mig at få en hund af samme race som min venindes, skete præcis dét, da jeg mødte den. Længe havde lyst og logik været i kampdans med hinanden i mit sind, om hvorvidt jeg overhovedet skulle have en hund eller ej – og så puf! Pludselig var valget på magisk vis fordampet, og kun dette spørgsmål var tilbage: Mon jeg kan få en hvalp fra det næste kuld?
Befrielse og glæde var de dominerende følelser, da det gik op for mig, at nu var beslutningen taget. Men de groede på en dyb følelse af skam. For jeg er vokset op med en overbevisning om, at hunde og katte ikke er værd at spilde kærlighed på. Kun mennesker er værdige at elske. Hvilket er det, jeg har gjort. Hele mit liv har jeg elsket og levet tæt sammen med flere sjæle, og min hverdag har cirkuleret omkring dem, men
- kun 10 kr. pr. uge