Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
  • For abonnenter

Den romantiske kærlighed er øverst i vores kultur. Fri os fra det kærlighedshierarki – kærlighed kan også komme fra familie, venner og dyr

I 2021 kan vi forhåbentlig sige farvel til statsreguleret social distancering og i stedet kaste os ud i en overflod af kærlighed og krammeri. Men det fulde udbytte får vi først, når vi samtidig gør op med det dominerende kærlighedshierarki.

Artiklens øverste billede
Jeg har rigeligt med mennesker, jeg elsker, i mit liv, der til overflod er fyldt med kærlighed i mange afskygninger. Og jeg føler mig aldrig ufrivilligt alene eller ensom. Så hvorfor denne skam over at købe en hund for at få afløb for et næsten fysisk overskud af kærlighed, spørger kultursociolog Emilia van Hauen i denne kronik. Tegning: Rasmus Sand Høyer

Nogle gange kan man kropsligt mærke, hvornår et ”måske” forvandler sig til et ”helt sikkert”. Uden at ens bevidste vilje er involveret i bevægelsen. Da jeg for nylig besøgte en veninde, der havde anbefalet mig at få en hund af samme race som min venindes, skete præcis dét, da jeg mødte den. Længe havde lyst og logik været i kampdans med hinanden i mit sind, om hvorvidt jeg overhovedet skulle have en hund eller ej – og så puf! Pludselig var valget på magisk vis fordampet, og kun dette spørgsmål var tilbage: Mon jeg kan få en hvalp fra det næste kuld?

Befrielse og glæde var de dominerende følelser, da det gik op for mig, at nu var beslutningen taget. Men de groede på en dyb følelse af skam. For jeg er vokset op med en overbevisning om, at hunde og katte ikke er værd at spilde kærlighed på. Kun mennesker er værdige at elske. Hvilket er det, jeg har gjort. Hele mit liv har jeg elsket og levet tæt sammen med flere sjæle, og min hverdag har cirkuleret omkring dem, men

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.