Annonce

Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

Kronik

Jeg er sindssyg, men det skal vi ikke tale om

Hvornår har du senest oprigtigt spurgt en bekendt om, hvordan det går, og faktisk turdet høre svaret?

Illustration: Rasmus Sand Høyer

En ud af fem danskere bliver i løbet af sit liv ramt af psykisk sygdom, dette er på tværs af generationer og samfundslag. Psykisk sygdom bliver derved den mest voksende trussel imod danskerens sundhed, og alligevel er det stadig massivt tabuiseret at snakke om, og det er en politisk varm kartoffel, som ingen af partierne vil tage hånd om.

Jeg er sindssygt privilegeret, netop fordi jeg er sindssyg. Jeg er i særlig grad ramt af en tilbagevendende depression, som ikke kan slippe sit tag i mig. Og det lyder forkælet, fordi jeg på overfladen har alt kørende for mig. Jeg studerer statskundskab, er aktiv i frivillige foreninger, har tætte, gode venner og en kærlig og forstående familie. Men alligevel drukner jeg i meningsløshed og manglende livsmod. Hvorfor er det sådan?

Det lå ikke i kortene for mig, at jeg skulle blive psykisk syg. Ingen i min familie er – så vidt jeg ved – ramt af psykisk sygdom. Det er jo netop problematikken: Jeg ved det ikke, fordi vi ikke taler om det, der er svært her i livet. Vi taler ikke om, hvordan vi går og har det, tænker eller føler. Ikke engang med vores egen familie kan vi dele de tanker. Mon det er, fordi vi er bange for os selv eller for at skræmme de nære væk? Vi taler kun om de fede ting her i livet, fordi vi har alle købt præmissen i positiv psykologi. Smil til verden, og den smiler til dig.

Alligevel drukner jeg i meningsløshed og manglende livsmod. Hvorfor er det sådan?