Når civil ulydighed er den eneste mulighed, der er tilbage
»Ved at fortsætte som overlæge i Region Sjælland under Sundhedsplatformen, ville jeg komme til at medvirke til at forringe mine patienters behandling. Det kan jeg ikke forsvare,« skrev den overlæge, som sidste uge blev bortvist fra distriktspsykiatrien i Køge.
Jeg er overlæge i psykiatrien. Det vil sige, det var jeg indtil kl. 15 mandag i sidste uge, hvor jeg blev bortvist fra min arbejdsplads. Nu tænker du sikkert, at det bliver man jo ikke bare sådan. At jeg jo må have gjort noget meget slemt. Det har jeg også. Jeg har været ulydig. Jeg var blevet advaret. Advaret om, at min ulydighed ville få alvorlige konsekvenser. Så inden man skred til at bortvise mig, fik jeg en chance til. Det hele er således gået ordentligt for sig. Min arbejdsgiver har fulgt reglerne, proceduren er blevet fulgt. Men før vi kommer til, hvad det her handler om, vil jeg fortælle lidt om mig selv.
Jeg har været læge i 34 år. Efter en kort flirt med matematik- og fysikstudiet på Københavns Universitet startede jeg på lægeuddannelsen. Det er en lang uddannelse, og man skal holde tungen lige i munden for at komme ud på den anden side. Når du står med eksamenspapiret i hånden, kan du kalde dig læge. Det er du også og så alligevel ikke. Jeg vidste en masse om, hvordan kroppen fungerer, og hvordan sygdomme opstår, hvordan man finder ud af, hvad folk fejler, og hvordan man behandler deres sygdom. Men et er et søkort at forstå, et andet skib at føre.