Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
  • For abonnenter

Vi har overladt byen til alle de intolerante med deres målebånd og forargelse

Noget er helt galt i Reimer Bos kvarter: Nidkære kommissærtyper har bemægtiget sig gaden og render rundt med målebånd og kameraer og dokumenterer enhver afvigelse fra deres forestilling om ro og orden.

Artiklens øverste billede
Lige her, midt i Rundetårnskvarteret, har coronarestriktionerne inspireret de beboere, som dybest set ikke har lyst til at lade, som om det på godt og ondt er en by, de bor i. Foto: Niels Hougaard

Da jeg for et halvt århundrede siden begyndte at komme i København, slog det mig, at her var en kæmpe kulturforskel til min trygge opvækst og ungdom i Thisted. Ingen hilste på hinanden, når man gik ind i en butik eller en bus. Ja, man skal slet ikke se nogen i øjnene, fandt jeg ud af.

Nogle år senere kom jeg til London, og det hele blev bare ganget med fem. Swinging London fremstod som en lukket fest trods en skøn mangfoldig etnicitet. Så mødet med New York nogle år senere foregik med en vis spænding. Ville folk gå rundt og true hinanden med revolvere, holde afstand og formumme sig bag tykke, mørke solbriller?

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.