Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
  • For abonnenter

Store, tykke mænd, der drikker rødvin, er jo ikke rigtig kristne

I min verden er kristendommen ikke en ”sige-nej-til-alt”-religion. For mig er kristendommen en vej til et godt liv.

Artiklens øverste billede
Den gængse opfattelse her i Danmark er åbenbart, at et kristent menneske er stilfærdigt, lettere asketisk og ofte går og kigger ned i jorden. Jeg er kristen på en helt anden måde. Jeg kigger udad og indad og opad. Men sjældent nedad, skriver Arne Mariager. Arkivtegning: Rasmus Sand Høyer.

Når julen er ovre, går jeg på slankekur. Jeg er ikke den eneste. Mange danskere indleder traditionelt det nye år med en slankekur. Men hvis jeg i ord og gerning er en af mange og derfor kedeligt almindelige, tør jeg dog håbe, at min årsag er speciel.

Jeg går ikke på kur af sundhedsmæssige årsager eller af forfængelighed, eller fordi bukserne ikke kan knappes. Jeg skal simpelthen tabe mig, fordi jeg er blevet for tyk til kristendommen. Ja, men sådan er det.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen