Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
  • For abonnenter

Her er en hemmelighed om københavnerne

Da jeg var barn, lærte jeg, at københavnere var storskrydende og uden manerer. Hvis de da ikke var fisefornemme og snobbede. Nu har jeg været jyde i hovedstaden i over 30 år, og jeg har opdaget noget, som jeg gerne vil røbe for jer.

Da jeg var barn på villavejen i Viborg i 1970’erne, var en københavner sådan en som Benny i Olsen-banden: Noget af en gavflab med ternet jakke og bukser, der stumpede ved anklerne. Han var rap i replikken, en parfumesælger og måske også lidt småkriminel – ligesom Egon, Benny og Kjeld.

En ting var i hvert fald sikkert: Man kunne ikke stole på en københavnersnude. Han var ude på at snøre dig med sin hurtigsnak. Og han ville til enhver tid springe dig over i køen hos købmanden, hvis han kunne se sit snit til det.

Som min farmor altid sagde, når der var smidt skrald i grøftekanten eller ved anden uorden:

»Det er københavnerne, der har gjort det.«

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.