Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
  • For abonnenter

Og ikke et ord om Minkkommissionen

Der er indicier for, at centraladministrationen trænger til et serviceeftersyn. Sagt med al respekt for institutionens faglighed.

Artiklens øverste billede
Justitsministeriets daværende departementschef, Barbara Bertelsen, brugte for en håndfuld år siden udtrykket »små søskende« om de særlige rådgivere, i forbindelse med at hun holdt tale for netop den kreds. Det var godt set, at man i ministeriet er en familie, sat i verden for at tjene ministeren, skriver Jesper Beinov. Arkivfoto: Jens Dresling

Mens vi venter på Minkkommissionens beretning oplever mange foruroligende glimt ind i magtens maskinrum fra mediernes referater.

Det bliver et langstrakt slagsmål, når beretningen kommer. Min vurdering er, at en af flere mulige udfald bliver, at de traditionelt regeringsbærende partier samler sig om, at der endnu engang skal ses kritisk på forholdet mellem ministre, embedsmænd og særlige rådgivere. Det behov er taget til over de seneste år.

Mit billede af embedsværket, der bl.a. er formet af knap syv år i Slotsholmens topcirkler, er, at embedsværket gennemgående er en loyal, kompetent, men også viljestærk størrelse – et teknokrati, der vogter over lovlighed og faglighed.

Jeg lyttede interesseret til Justitsministeriets daværende departementschef, Barbara Bertelsen, da hun for en håndfuld år siden brugte udtrykket »små søskende« om de særlige rådgivere, i forbindelse med at hun holdt tale for netop den kreds. Godt set: at man i ministeriet er en familie, sat i verden for at tjene ministeren. Så her er mine tanker som en af disse fhv. små søskende:

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.