Juice-kongens 'sultne slavehær'
Joe and the Juice er blevet så smart og moderne, at de ikke behøver at udbetale løn, at de ikke behøver at tilbyde nogen form for forsikring til deres medarbejdere og at de samtidig kan tillade sig at instruere dem i at snyde fødevaremyndighederne
Storby-smart-i-en-fart Hvis du har fået de nyeste sailor-tatoveringer, en tophue à la Lillebror fra "Far til Fire" og en under-cut frisure, så er du givetvis en del af den målgruppe, som Joe and the Juice gerne vil have fat i. Og tilhører du gruppen af fallerede såkaldte "hipsters", som aldrig fik skabt en karriere på hjemmelavet elektronisk musik, aldrig slog igennem som kunstnerisk artdirector eller aldrig fik fat i et lækkert cafe-job på Vesterbro, så er du stensikkert i juice-kongens målgruppen. De er ude efter dig...
En skarp blog pointerede forleden, at de unge i juicebutikkerne på det nærmeste prostituerede sig for jobbet. Den kvindelige blogger sammenlignede nemlig juice-kongens overvejende mandelige slavehær med de amerikanske Hooters-piger, der gerne går på kompromis med påklædningen for drikkepengene. Sørgeligt, men effektivt. Men stemningen er åbenbart så fed og hip, at de unge vil gøre hvad som helst. Spørg bare de unge medarbejdere, der fører denne uges juice konkurrence: "Frederik fra Bremerholm fører med 19 sekunder på juice", mens "Emil fra Lyngby fører med 37 sekunder på kaffe".
Juice-kongen på dit blod sig mætter Der kan næppe være tvivl om at den stigende ungdomsarbejdsløshed lokker flere unge i juicefælden. De stadig længere køer på landets jobcentre skræmmer. Og danskerne har da også - ifølge en
Sociale iværksættere eller sociale fupmagere? Mens butiksdøden hersker og nye bølger af ophørsudsalg truer Danmark, så bliver Joe and the Juice kun stærkere. Den lille komet-virksomhed er vokset med rekordfart i herhjemme. Joe er gået fra en butik i 2002 til 20 i 2011. Og samtidig understreger nye knopskydninger i London, Miami og New York, at der er mere på vej. Så pas på Starbucks: Joe og hans juicehær er på vej frem. Det fejler heller ikke noget med ambitionerne for den stifteren Kasper Basse, der har høstet bred anerkendelse og blandt andet opnået nominering til årets Væxt-Factor. Opskriften på succes er at forbedre folkesundheden og gøre det på 'den fede måde'. Som stifteren selv beskriver hans målsætning: "Vi kombinere en mere “funky indpakning” af sundheden med en “ambiance” og et design som man har lyst til at tilbringe tid i.". Med et overskud på 2,7 millioner sidste år er det øjensynligt et koncept, der holder.
Lose-lose Men samtidig er det også en koncept, hvor løn er noget, man helst ikke taler om, hvor arbejdsmiljøet handler om at vinde næste uges juicekonkurrence og hvor medarbejdere instrueres i at omgå fødevaremyndigheder. Men alt det er åbenbart helt i orden, så længe det er hipt, hurtigt og innovativt. Denne forklædning bidrager til at skabe et nyt arbejdsmarked for de unge og de fremtidsløse. Det virker måske meget smart på kort sigt. Men det kan have konsekvenser fremover. Jo flere unge der står uden løn, uden forsikring, uden overenskomst, uden rettigheder - jo flere vil ende i kategorien arbejdende fattige eller working poor. De får ingen uddannelse, intet fast job, ingen muligheder for at øge deres kvalifikationer og når de engang skal på pension, bliver det uden opsparing.
Den enkelte unge taber og samfundet generelt taber - mens juice-kongen kan åbne endnu en butik med underbetalt arbejdskraft.