Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
  • For abonnenter

Det er risikabelt at blive syg – specielt i udkantsområder

Lægeforeningen er nok mere magtfuld end Djøf. Og politikerne.

Michael Böss er historiker, samfundsforsker, forfatter og foredragsholder. Han har igennem en årrække markeret sig stærkt i medierne som kommentator og deltager i den offentlige debat. Han bevæger sig på en bred palet af emner, men er særligt engageret i spørgsmål om centrum-udkant, skole og uddannelse, værdipolitik og ”tidsånden”. Han var en central skikkelse i tilblivelsen af Bertel Haarders ”Danmarkskanon”. Ud over sit store akademiske forfatterskab har han udgivet debatbøgerne ”Forsvar for nationen”, ”Republikken Danmark” og ”Det demente samfund”. Den sidste bog vakte stor opmærksomhed for forfatterens opgør med nutidens ”historieløshed”. Michael Böss er en selvstændig og original stemme på den borgerlige venstrefløj. Han har siden 1980 boet i Holstebro.

Under min sommerferie i Nordnorge fik jeg behov for at komme til læge for at få en recept på penicillin. Det var ikke let at finde et lægehus, som ville tage imod en turist fra udlandet, end ikke en skandinav. »Vi har alt for få læger her i udkanten og kan derfor kun tage os af vore egne patienter. Du bliver nødt til at kontakte vagtlægen,« sagde lægesekretæren lidt spidst i telefonen.

Det gjorde jeg så. Jeg mødte vagtlægen i en lille by på Helgelandskysten i Nordland. Hun hed Leila, bar tørklæde og talte svensk, og hun udstedte en recept, som reddede min ferie. Jeg tilgav derfor på stedet Norge for den lidt uvenlige behandling, repræsentanten for landets sundhedsvæsen havde givet mig i telefonen. Mens Leila printede recepten ud, spurgte jeg hende, om der var mange svenske læger i det norske sundhedssystem. Jo, da, men der var mange flere unge danske læger i de norske udkantsområder. »Hvis du var kommet her en anden dag, ville du have mødt en af dem.« Det var pokkers, tænkte jeg.

Men jeg vidste jo godt, hvorfor de gerne vil arbejde i den norske udkant, men ikke uden for København og Aarhus. Det danske vikarbureau for læger, Nordvik, oplyser, at indtjeningen ved et lægevikariat i Norge er 2-3 gange så høj som lønnen i Danmark eller Sverige.

På en hjemmeside for danske medicinstuderende skrev en nyuddannet læge for fem år siden, at han stærkt overvejede at søge et vikariat i Norge, dels for at se »noget vild natur og

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.