Selvfølgelig skal sigøjnerbossen Levakovic ikke udvises - Drop jeres populisme politikere!
Lovpris det danske retssamfund og Højesterettens mod til at gå imod folkedybet.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Det har vakt stor forargelse og vrede i folkedybet, at den storkriminelle sigøjnerboss Gimi Levakovic i går i Højesteret fik stadfæstet, at han IKKE skal udvises fra Danmark.
Jeg nærer ingen sympati for Levakovic. Jeg synes hans opførsel er udansk og usympatisk, og at en sigøjnerboss som ham skal have meget mere med grovfilen. Jeg er ikke i tvivl om, at han er en ringe far og et ringe menneske. Han har periodisk boet i min egen kommune, hvor jeg som byrådsmedlem har ønsket ham langt væk. Men alligevel, så er jeg enig i Højesterettens dom.
Faktisk anser jeg dommen som en sejr for det danske retssystem.
Derfor er det også populisme af værste skuffe, når politikere som Lars Løkke Rasmussen, Søren Pape Poulsen og Kristian Thulesen Dahl, slår politisk plat på dommen. De forsøger at gøre dommen til summen af Socialdemokratiets og venstrefløjens såkaldte ”blødsødne politik”, selvom virkeligheden er, at dommen handler om Danmarks forpligtelser overfor den Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Ingen af dem forholder sig til dommens præmisser, nemlig, at det handler om, at hvis Levakovic udvises til Kroatien, krænkes hans ret til at se sine børn. Retten til familieliv.
Men de kunne ikke dy sig…
Lars Løkke farede fluks i blækhuset og skrev:
”Domstolene er uafhængige, og deres afgørelser må respekteres, men juraen er politikerskabt. Vi kommer til at se på, hvordan vi kan stramme udvisningsreglerne”.
Tag dog ikke fejl af, at Lars Løkke, som uddannet jurist og veldreven politiker, godt ved, at det ikke handler om danske udvisningsregler. Han forsøger blot at tilfredsstille folkedybets dom over Levakovic med den udmelding.
Tilsvarende gjorde Søren Pape Poulsen:
”Jeg vil arbejde for, at folk som ham bliver vist ud af Danmark. De penge, vi sparer, kan vi passende bruge på at styrke politiet og hjælpe ofre for vold. Det er sådan, vi skal indrette Danmark”.
Og så selvfølgelig Kristian Thulesen Dahl:
”Meget trist afgørelse i Levakovic-sagen! Det nødvendiggør at der bliver strammet i lovgivningen! Udenlandske kriminelle skal selvfølgelig kunne udvises af Danmark! ENIG?”.
Gimi Levakovic har boet i Danmark siden han var 3 år gammel, og han har aldrig sat sine ben i hjemlandet Kroatien. Hans børn er danske statsborgere. Hans familie er vokset op i det danske samfund, som de åbenlyst, har drevet rovdrift på. Gimi Levakovic er dansk, ingen tvivl om det. Han skal behandles som en dansker.
Det er ynkeligt at se på, hvordan populistiske politikere vil gøre Danmark til en bananrepublik. Man burde i stedet for lovprise det danske retssamfund og Højesterettens mod til at gå imod folkedybet. Menneskerettighederne redder liv hver dag og er en afgørende løftestang til, at vi i Europa kan komme uhyrligheder til livs og behandle – selv uhyrlige - mennesker ordentligt. Dommen i går er en vished for, at mennesker har ret til sikkerhed, frihed og fair rettergang. Ligegyldigt hvor stor en skurk man er. Og det er Levakovic.
Politikernes populisme er vulgær.