Fortsæt til indhold
Kommentar

En sociologs bekendelser

Man kan åbenbart fint være ansat ved Københavns Universitet og ytre det helt åbenlyse vrøvl.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Flemming Mikkelsen, sociolog ved Københavns Universitet, har et syn på videnskab, der mere hører hjemme i bodegaens bagerste rum, end det gør på et universitet. Det afslørede Flemming Mikkelsen i denne uges udgave af Søndagsavisen, hvor han medvirkede i artiklen ”Danskerne: Indvandrere er den største trussel mod Danmark”.

Søndagsavisen får manipuleret lidt her og lidt der. F.eks. har man fundet fire såkaldt almindelige danskere. De tre af dem er ovenud begejstrede og har lært sig et lydefrit newspeak. En somalier, der læser økonomi, deltager også. Han er så ked af, at han bliver kaldt somalier. I USA ville han nemlig blive omtalt som amerikansk-somalier. Flot i øvrigt af Søndagsavisen at finde frem til en somalier, der i det mindste forsøger at blive selvforsørgende gennem uddannelse. Beskæftigelsesfrekvensen for 16-64 årige somaliere var i 2012 på imponerende 28 procent, den absolutte bundskraber (side 34).

Rockwool Fondens Forskningsenhed

Jeg har tidligere været ude med riven efter Rockwool Fondens Forskningsenhed for sløset omgang med data og fik i den anledning også et læserbrev i JP den 3. oktober 2013 (ikke online). Her skrev jeg bl.a. følgende:

”Jeg noterer mig med interesse, at Torben Tranæs m. fl. den 25/ 9 skriver følgende om integrationen af efterkommerne: »Om end man ikke generelt kan tale om et kvantespring.« »Kvantespring« var ellers præcis det ord, som Torben Tranæs anvendte den 12/ 9 over for JP, da han udtalte, at »men, der er ingen tvivl om, at andengenerationsindvandrerne har foretaget et kvantespring, og det er virkelig lykkedes dem at bryde deres sociale arv.« Det glæder mig, at forskningschef Torben Tranæs ikke længere finder, at ordet kvantespring er dækkende for efterkommernes eller andengenerationsindvandrernes præstationer.”

Jeg fik ikke noget svar og kan derfor konstatere, at kritikken må have gjort ondt.

Torben Tranæs i Søndagsavisen

Om det er min kritik fra sidste år, der får forskningschef Torben Tranæs til at udtale sig helt anderledes skarpt i søndags, skal jeg lade være usagt. I hvert fald er der ingen slinger i valsen. Læs blot med:

”Antallet af danskere i den arbejdsdygtige alder falder de kommende år, og så skal indvandrere trække mere af læsset. Hvis ikke flere af de ikkevestlige indvandrere kommer i arbejde, står vi med en kæmpe udfordring.”

Og til slut:

”Hvis kun hver anden ikkevestlige indvandrer arbejder, kan de ikke udgøre en ret stor del af befolkningen, hvis velfærden skal skattefinansieres.”

Det er tale, der er til at forstå. Den ikke-vestlige indvandring er allerede en økonomisk møllesten om danskernes hals, og det vil blive markant forværret, hvis denne indvandring får lov at fortsætte, fordi de ikke-vestlige i gennemsnit er så langt ringere kvalificerede.

Det totale lal

Oven på denne sobre tale fra Torben Tranæs giver Søndagsavisen så ordet til bemeldte sociolog fra Københavns Universitet, Flemming Mikkelsen. Han fremkommer med følgende guldkorn:

”Selvfølgelig er indvandrere ikke nogen trussel. Indvandrere har bidraget med mangfoldighed og åbnet vores blik for omverdenen, og på det jordnære plan har indvandringen udviklet vores mad, tøjstil og andre aspekter af vores kultur.”

Ret forrygende, ikke sandt? Vores mad og tøjstil, og jeg skal komme efter dig. Og ”andre aspekter af vores kultur”. Hvad så for en berigelse. Flemming Mikkelsen runder af med denne perle:

”Hvis du kigger på, hvor mange indvandrere der er kommet til Danmark, og hvor få der i realiteten ikke fungerer, har indvandringen været en bragende succes.”

Jamen, selvfølgelig da. Hvis vi ser bort fra den groteske overkriminalitet hos en stribe ikke-vestlige grupper og i dag så mange bander, der begår organiseret kriminalitet, at de ikke kan tælles. Hvis vi lukker øjnene for snesevis af ghettoer, hvor etniske danskere for længst har mistet deres lokalområde og mere eller mindre er overgået til fremmed jurisdiktion. Hvis vi glemmer, at den ikke-vestlige indvandring koster os det hvide ud af øjnene. Hvis vi overser de religiøse særkrav i skoler og daginstitutioner og sågar hos politiet.

Gør vi os systematisk blinde for virkeligheden, kan vi åndemane et billede af den ikke-vestlige indvandring som ”en bragende succes”.

Eller også skal vi nok være uddannet sociolog, være ansat ved Københavns Universitet og hedde Flemming Mikkelsen.