Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Kan det bedste blive for gammelt?

Standarder: Virksomhedernes it-afdelinger kan skabe endnu større værdier ved også at udnytte de mange nye it-services, man i dag let og hurtigt kan indkøbe og få leveret via internettet.

Per Palmkvist Knudsen er it-direktør i JP/Politikens Hus.

Der er altid mindst én rigtig måde at gøre tingene på, men mange flere forkerte. Det gælder også for it-håndværket. Derfor har de fleste it-professionelle i mange år søgt inspiration i internationale standarder for hvordan man udvikler og vedligeholder it-systemer. Men efterhånden har disse vejledninger i god it-praksis fået mange år på bagen, samtidig med at den teknologiske udvikling ikke har stået stille. En opdatering af standarderne er ikke lige om hjørnet, så it-afdelinger må søge ny inspiration andre steder.

Standarder giver effektivitet og kvalitet

Fordelene ved standardiserede metoder er indlysende: For det første har masser af eksperter fra hele verdenen bidraget, så alle kan med få omkostninger få adgang til en større videns-pulje end selv de største virksomheder kan fremvise. Der er ikke megen grund til at genopfinde den dybe proces-tallerken, når man kan få den serveret på et næsten gratis sølvfad. Samtidig kan man være sikker på, at både egne medarbejdere og leverandørernes ditto taler samme sprog: For over hele verdenen kan man blive undervist i de eksisterende standarder og komme op til en eksamen, så man har papir på, at man forstår principperne.

Derfor har anvendelse af standarder for it-arbejdsprocesser spredt sig støt og roligt siden årtusindeskiftet. Blandt it-folk er det er ikke længere et spørgsmål om man anvender dem. Det er et spørgsmål om hvor langt man er kommet med dem. Med bedre effektivitet og kvalitet som resultat.

Nye tider på vej

Men it-verdenen ændrer sig voldsomt disse år. Store virksomheder som Amazon, Microsoft, IBM og Google samt en stor skov af små innovative virksomheder satser voldsomt på, at i fremtiden vil alle it-services blive leveret via internettet, og ikke fra virksomhedernes egne server-rum. Samtidig går den teknologiske udvikling så hurtigt, at det er umuligt for de fleste it-afdelinger at følge med, hvis de skal udvikle eller tilpasse alle systemer selv. Endelig er IT-afdelingen i dag ikke længere en støttefunktion. Den er blevet en uundværlig og værdiskabende del af virksomheden. Hurtig it-leverance betyder hurtige konkurrencefordele.

Derfor skal alle it-afdelinger helt bogstaveligt skifte gear. Leder man efter ny inspiration i de velafprøvede standarder bliver man skuffet: Den mest udbredte standard for drift og vedligeholdelse af it-services, ITIL, er syv år gammel. Det er i it-sammenhæng uhyggeligt lang tid. Årsagen til den manglende opdatering er, at den engelske regering, som var primus motor i arbejdet, besluttede det ikke var deres opgave, og udliciterede det videre arbejde med denne standard og andre standarder til firmaet Axelos. Siden har fremdriften været lille, og selv de tidsplaner, der ligger på virksomheden hjemmeside, er for længst overskredet.

Forsvinder it-afdelingerne?

De sidste år har mange Kloge Åger haft travlt med at sige, at de traditionelle it-afdelinger snart var en saga blot. Gartner forudså endda i 2012, at marketingchefen inden for fem år ville have et større it-budget end it-chefen.  Det er der ikke meget, der tyder på. Tværtimod viser den nyeste undersøgelse hos amerikanske it-chefer, State of the CIO 2014, det modsatte: It-chefernes andel af de voksende it-budgetter ligger stabilt og ser ud til at gøre det de næste tre år.

Årsagerne er enkle: Der er stadig masser af traditionel it, som hver dag skaber værdi i virksomhederne, og flertallet af it-cheferne gør det ikke så dårligt, som nogle beskylder dem for. Men samtidig kan der skabes endnu større værdier ved også at udnytte de mange nye it-services man i dag let og hurtigt kan indkøbes og leveres via internettet.

Som skrevet er der ingen international enighed om, hvad it-cheferne skal stille op i den situation. Men naturligvis har mange af konsulentvirksomhederne deres bud på, hvad it-folkene skal stille op. Eksempelvis KPMG.

Godt forslag til organisering

I deres læsværdige rapport ”Next Generation IT Operating Models” forslår de at it-afdelingerne organiseres i tre, meget forskellige afdelinger:

Den første kalder de broker eller på dansk mægler. Denne afdelings opgave er at finde og vælge de bedste it-løsninger både internt og eksternt. Medarbejderne i gruppen skal have stor viden om og kontakt til virksomhedens kerneprocesser, samtidig med at de har et indgående kendskab til it-markedet.

Næste afdeling kalder KPMG integrate. Denne gruppe har til opgave at integrere de mange interne og eksterne it-services på en måde, så det både er sikkert, effektivt og skaber den størst mulige forretningsmæssige effekt.

Endelig er den sidste afdeling orchestrate ansvarlig for at virksomhedens samlede it-services afvikles effektivt og sikkert til den pris og i den kvalitet, der er aftalt. Især her er de eksisterende ITIL-standarder fortsat velegnede.

Ikke let ændring

Vejen til den nye organisering er ikke enkel. Konsulenterne anbefaler, at it-afdelingerne starter med at beskrive sig som var de en virksomhed i virksomheden. Har de eksempelvis de rigtige it-services på ”hylderne”? Derefter skal it-folkene helhjertet tage de mange nye services på internettet til sig, styrke samarbejdet med de interne kunder og så det sværeste: Satse massivt på opbygning af viden og kompetencer om de mange nye muligheder. Samtidig med at de traditionelle systemer stadig skal passes og videreudvikles. Ikke nogen nem opgave, men en spændende en af slagsen!

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.