Fortsæt til indhold
Kommentar

Ikke i aften, skat

Der er dømt herreaften med en sportslørdag af de store – men alle kan se med.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Skulle du høre til den del af befolkningen, som absolut ikke interesserer sig for sport, og som dybest set opfatter det som systematisk spild af tid at løbe rundt efter en bold eller at forsøge at slå en modstander til lirekassemand, ja så behøver du strengt taget ikke læse videre.

Bayern München ydmygede fodboldverdens erklærede darlings, tiki-taka-drengene fra Barcelona.

Har du det ligesom mig, derimod, at sådan en aften med Champions League-finale og et boksebrag med Mikkel Kessler er en underholdningskombination, der tilsidesætter alle andre planer og behov, vil jeg da gerne lige klæde dig på til Superlørdag med lidt infotainment og et stænk holdninger.

Første akt er Champions League-finalen, der er klubfodboldens største internationale kamp, og som i år markerer et magtskifte på den europæiske scene. Man kan mene, hvad man vil om, at det er to klubber fra samme nation, der udkæmper den moderne version af mesterholdenes turnering, jeg bryder mig ikke om det, men man kan til gengæld dårligt argumentere for, at det ikke er de to bedste hold, der mødes.

Bayern München ydmygede fodboldverdenens erklærede darlings, tiki-taka-drengene fra Barcelona, med sammenlagt 7-0 i en gang dynamisk tempo- og løbefodbold, som kan ses som den (særdeles troværdige) tyske model udviklet til at udfordre netop Barcelonas patent på politisk korrekt champagnefodbold.

Jeg tænker, at dem, der har travlt med at afskrive Barcelona, kan komme til at æde deres ord allerede næste år, men det er så godt som indiskutabelt, at Bayern München går ind til finalen mod Borussia Dortmund ikke alene som favorit, men som verdens bedste klubhold. Alt kulminerer simpelthen for Bayern München på den gode måde lige nu – fraset Uli Hoeness’ skatteforhold.

På den anden side har Borussia Dortmund-spillerne og den karismatiske træner Jürgen Klopp allerede ære af deres Champions League-kampagne. Dortmund er nået til finalen på et mærkbart lavere budget og med et mærkbart yngre hold. Internationalt er Dortmund eksponent for noget af det bedste og mest visionære, der er skabt i klubfodbolden de seneste 20 år.

Men Dortmund taber – måske endda stort. Bayern er en mægtig kraft i den aktuelle udgave.

Kessler vinder - tillader jeg mig at tro (håbe) - i lørdagens anden akt, boksebraget mod Carl Froch. Også her er der tale om noget af de bedste, som sporten kan byde på, og vi håber, at du vil bruge Jyllands-Postens mange tilbud til at opleve og genopleve Superlørdagen.

I vores gratisunivers på jyllands-posten.dk vil Thomas Lund Hansen (Champions League) og Thomas Andrew/Michael Enggaard (Kessler-Froch) liveblogge og holde dig opdateret med facts, observationer, analyser og humor. Her vil du også få hurtige reportager og reaktioner, mens du i din avis og i vores Premium-univers – blandt andet med et eksklusivt Kessler-site - vil få masser af merværdi og læseoplevelser af de store, når det, der er sket, sættes i perspektiv af Michael Enggaard og Maz Plechinger.

God fornøjelse med Superlørdag i selskab med JP.

Livebloggen begynder kl. 20.30.