Skal der lig på bordet, før reglerne for konkurrence ændres?
Kvindelige atleter udsættes for slet skjult diskrimination. Den algeriske bokser Imane Khelif er seneste vanvittige eksempel.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Drenge får lov til at sætte rekorder i kvindesport og sletter dermed kvinders resultater og præstationer, som ingen kvinde kan opnå uanset hvor hårdt eller hvor meget, hun træner.
Vi har opdelte kategorier i sport mellem kønnene for at hårdtarbejdende kvinder med talent og dedikation skal have samme og lige muligheder som mændene. Den mulighed tages nu fra piger og kvinder, der tvinges til at konkurrere med biologiske drenge og mænd i sportsgrene som atletik, volleyball, softball, kampsport, boksning osv.
Mere end 300 amerikanske gymnasiedrenge kunne slå verdens bedste kvindelige sprinter, amerikaneren Allyson Felix, i 400 meter, hvis de stillede op i samme konkurrence.
Det siger sig selv, at det er helt hul i hovedet, reglerne ikke siger, at har du et y-kromosom, så må du enten stille op med mændene – eller også må en ny kønskategori skabes. Alt andet er både livsfarligt for kvinder i kontaktsport og helt utroligt kønsdiskriminerende. Jeg troede ærlig talt, at kvinderne var ude over at skulle behandles som andenrangsborgere, men på kreativ vis har verden fundet endnu en måde at håne, skade og true mit køn.
I USA kan dine sportslige resultater afgøre, hvilke muligheder du har for en videregående uddannelse – og dermed, hvad din livsbane bliver akademisk, økonomisk osv.
I sprint og i mange andre sportsgrene, hvor styrke afgør, hvem der vinder, ser vi nu, at atleter, der er født med en genetik, hvor de ved fødslen blev erklæret drenge, vinder og dermed skubber piger med x-kromosomer ned fra podiet – sportsligt og akademisk.
Min datter var tre år gammel, da hun begyndte at spille tennis med sin lille pink mikrostørrelse tennisketcher. Vi bor i USA, og hun spiller nu anden single for sit gymnasiehold, der udvælger de bedste tennisspillere på skolen. Til trods for, at min datter er dygtig, kommer hun aldrig til at få et tennislegat til et af de prestigiøse universiteter, der nemt kan koste over en halv million danske kroner om året.
Det er hun simpelthen ikke god nok til. Men det er den pige, der spiller førstesingle på hendes skole måske. Hver morgen er hun oppe for at træne fra kl. 5.00 og hver eftermiddag træner hun igen efter skole.
Hun træner, spiser, sover, giver afkald på sociale aktiviteter og tilrettelægger sit liv fuldstændigt efter, hvad der kan gavne hendes tenniskarriere. Og det gør unge mennesker inden for deres sport over hele USA – og i resten af verden. Måske er alt arbejdet og alle ofrene til ingen verdens nytte – også selvom pigerne og kvinderne er det absolut bedste inden for deres sport?
For hvis en atlet, der er født med et y-kromosom, i modsætning til pigernes xx, stiller op, så behøver dem med et y ikke engang være gode nok til at kvalificere sig hos drengene for at dominere og indtage første-, anden- og tredjepladserne hos pigerne.
Hvis man er biologisk dreng eller ung mand, bør man ikke kunne stille op sammen med piger eller kvinder – heller ikke selvom man er transkønnet, har en genetisk sygdom, eller andet der gør, at man har gennemgået en fysisk udvikling langt fra, hvad en pige oplever i teenageårene. Alt andet er en unfair konkurrence, der giver en fordel, der er helt ude i hampen.
De biologiske forandringer, drenge gennemgår i puberteten er så voldsomme, at de skaber en fysisk fordel, der eliminerer selv de dygtigste kvindelige atleter.
Det er kompliceret, siger den ene person, der interviewes om emnet efter den anden. Men behøver det være mere kompliceret end, at hvis du har gennemgået puberteten med et y-kromosom, så kan du ikke konkurrere mod kvinder?
Jeg læste i en artikel i Jyllands-Posten, at en mand har op til 160 pct. hårdere slagkraft end en kvinde. Jeg forstår godt, hvorfor den italienske kvindelige OL-bokser trak sig på under ét minut i bokseringen med en modstander, der tidligere er blevet nægtet at stille op mod kvinder pga. sit y-kromosom.
Indtil reglerne ændres og gøres universelle mellem sportsforbund og sportsgrene, stjæler drenge og mænd trofæer og muligheder fra kvindelige atleter. Skal der virkelig lig på bordet, for at verden kommer til fornuft og ændrer de regler, der for os helt almindelige mennesker forekommer logiske?
Jeg er ikke imod transkønnede eller nogen som helst anden identitet. Overhovedet. Det her handler ikke om kønsidentitet men om fairness.