Tillykke, Trump!
Donald Trump fylder 78, og den bedste fødselsdagsgave fik han, da rivalen Joe Bidens søn Hunter blev dømt for ulovlig våbenbesiddelse. Men det kan også vise sig at blive en gave for Biden …
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Den 14. juni bliver Donald Trump 78 år gammel. Samtidig er den siddende præsidents søn Hunter Biden blevet kendt skyldig i tre anklagepunkter om ulovlig våbenbesiddelse. Domfældelsen lader ligesom i Trumps tilfælde vente på sig. Det skal dog ikke forhindre mig i at skrive en amerikansk pendant til den kendte danske fødselsdagssang til ære for Trump:
”I denne uge er det Donald Trumps fødselsdag,
Hunter! Hunter! Hunter!
Han sikkert sig en gave får,
som han har ønsket sig i år,
en præsidentsøn kendt skyldig.
Hvor smiler han, hvor er han glad.
Hunter! Hunter! Hunter!
Men denne dag er også rar,
for hjemme venter Melania og Ivanka
med dejlig chokolade med kager til.
Og når Trump hjem til Mar-a-Lago går
Hunter! Hunter! Hunter!
Så skal han hjem og holde fest,
Fordi præsidentsønnen muligvis bliver låst væk,
uden dejlig chokolade med kager til.
Til slut vi råber højt i kor.
Hunter! Hunter! Hunter!
Gid Trump længe leve må
og sine ønsker opfyldt få –
og fire år som præsident til!”
Skulle jeg en dag af uransagelige årsager blive fyret som USA-analytiker på TV 2, kan jeg altid forsøge mig som sangskriver hos det originale tv·2. Du siger bare til, Steffen Brandt.
Nå, tilbage til den dømte præsidentsøn. Den gængse analyse har været, at det er et (meget) stort problem for Joe Biden, at hans søn er blevet kendt skyldig. Ovenikøbet midt i en præsidentvalgkamp og på et tidspunkt, hvor Bidens opbakning i forvejen er rekordlav. Ifølge datahjemmesiden 538 befinder Bidens såkaldte approval rating sig i skrivende stund på sølle 37,6 pct. Det er så dårligt, at det burde være kriminelt, men lovovertrædelserne tager sønnike sig jo tilsyneladende af i familien.
Jeg vil gerne udfordre den gængse analyse og lave en Oda Omvendt, så bare kald mig Mirco Omvendt i denne uge. For min tese er, at sønnikes dom godt kan gå hen og blive en fordel for farmand Biden.
Hunter Bidens dom undergraver nemlig til en vis grad Donald Trumps fortælling om det korrupte system, der vil have ham ned med nakken og holder hånden over Biden-familien. Det gør sig i så fald sjovt nok ikke gældende i Delaware af alle steder, som endda er Joe Bidens hjemstat. Her gik jeg ellers og troede, at det kun var Odense Boldklub, der kunne præstere så dårligt på hjemmebane.
Samtidig vil der givetvis være en vis sympati i befolkningen for farmand Biden, der ikke skubber familiens småkriminelle sorte får fra sig, men udtrykker sin uforbeholdne støtte og kærlighed til sønnike og udsteder en statsgaranti om, at »intet nogensinde vil ændre dette«.
Noget siger mig, at Trump-lejren er enig med Mirco Omvendt. Se lige den første sætning i pressemeddelelsen, som blev udsendt af Trumps kampagne umiddelbart efter den historiske dom mod præsidentsønnen: »Denne retssag har ikke været mere end en distraktion fra den kriminelle Biden-families ægte forbrydelser, hvorved man har indkasseret snesevis af millioner dollars fra Kina, Rusland og Ukraine.«
Det største problem for præsidenten er til gengæld, at dommeren har bekendtgjort, at Hunters strafudmåling sandsynligvis først vil løbe af stablen om fire måneder. Altså cirka en måned før valgdagen. Måneden inden venter der en anden retssag på præsidentsønnen grundet angivelig skattesvindel. Hvem sagde, at kriminelle præsidentsønner ikke kunne multitaske?
Joe Biden har i øvrigt først fødselsdag den 20. november, hvor han bliver 82 somre gammel. Skulle Biden tabe valget til Trump den 5. november, bliver det dog næppe den fedeste fødselsdagsfest. Til gengæld ville det ikke undre mig, hvis Biden efter et valgnederlag og på vej ud af Det Hvide Hus benåder Hunter Biden eller afkorter straffen for præsidentsønnen.
I så fald kommer det ikke til at skorte på sammenligninger med en anden demokratisk præsident Bill Clinton, der på falderebet i januar 2001 benådede sin bror, Roger Clinton Jr., som var blevet dømt for at besidde og forsøge at distribuere kokain i 1985.
Men den tid, den glæde. For selvom man har fødselsdag, skal man jo ikke tage glæderne på forskud, uanset om man hedder Donald Trump eller er teksternes herre Steffen Brandt, der også har fødselsdag den 14. juni.