Fortsæt til indhold
Kommentar

Jeg ved godt, jeg får tæsk for at sige det, men: Forsvaret er ikke skabt til kvinder. Det er skabt til mænd

At tvinge kvinder til at aftjene værnepligt er tåbeligt.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Ved en reception forleden blev jeg stillet et spørgsmål, som jeg længe har tænkt over, men aldrig ytret mig offentligt om. Og jeg har altid vidst, at jeg med mit synspunkt vil lægge mig ud med over halvdelen af Danmarks befolkning, de fleste politiske partier og få en hel hær af kampklare ligestillingssoldater på nakken.

Spørgsmålet gik på, hvorvidt kvinder skal have værnepligt. Et spørgsmål, der uden tvivl igen bliver et emne i den offentlige debat, fordi verden er i brand, og vi kunne godt bruge nogle flere mænd – og i ligestillingens navn allerhelst kvinder – i trøjen. Kunne man forestille sig at fjerne muligheden for at trække frinummer? Ja. Kunne man forestille sig at forlænge værnepligten til seks – eller otte – måneder? Ja.

Værnepligt for kvinder er udelukkende et ligestillingsideologisk forhold – værnepligt bliver nærmest betragtet som en ultimative ligestilling mellem kønnene. Nu bliver mændene tvunget på barselsorlov, så skal kvinderne også tvinges i Forsvaret. Men den noget for noget-tankegang er fuldstændig tåbelig. Ligestilling handler om, at mænd og kvinder behandles ens og får samme muligheder for at uddanne sig, udvikle sig, tage del i samfundet og få lige løn. Ikke om at fjerne forskellen mellem kønnene. Kvinder har allerede værneret og kan gøre karriere i Forsvaret på samme vilkår som mænd. Men de har også muligheden for at lade være. Og mon ikke langt flere kvinder havde meldt sig frivilligt, hvis de absolut ville i dronningens klæ’r?

Kvinder skal ikke tvinges i Forsvaret, og det er der flere rigtig gode grunde til. Vi kæmper med, at moderskabet har konsekvenser for indkomst og karriere – ifølge Dansk Magisterforening er akademikerkvinders indkomst fire år efter fødslen 24 pct. lavere, end hvis de ikke havde fået børn. Hvordan kan man dog tro, at det tjener ligestillingen at lægge en værnepligt oveni? Det har alle dameforeningerne, bl.a. Kvinfo, vist ikke overvejet.

Men medmindre man negligerer den givne menneskenatur, er det sådan, at mænd og kvinder er lige, men ikke ens – hverken sjæleligt eller biologisk. Derfor er vi nødt til at stille spørgsmålet, om hæren overhovedet er skabt for kvinder? Nej, den er skabt for og indrettet til mænd. Af mænd.

Selvfølgelig findes der bragende dygtige kvinder i alle Forsvarets personelgrupper; officerer, befalingsmænd, menige (kamp)soldater – ligesom der er kvindelige sprogofficerer, kvindelige festpræster. Men jeg vil vove den påstand (og er der nogen, der bliver rigtig sure?), at mænd overordnet er bedre soldater end kvinder af den simple grund, at mænd er kvinder fysisk overlegne.

Kvinder skal bevise dobbelt så meget som mænd, skal træne dobbelt så meget som mænd – er det særlig ligestillingsagtigt? For det er en fysisk udfordring at være i Forsvaret. Der er hårde fysiske øvelser, hurtigt løb, tunge løft af oppakning og våben – en standardudrustning vejer 40-50 kg. Og endelig i ligestillingshysteriske tider er det selvfølgelig forbudt at sige det, men mon ikke det kan ændre nogle afgørende strukturer, når mænd og kvinder er i krig sammen? Det ligger dybt i manden, biologisk og kulturelt, at han vil beskytte kvinden. Uanset hvilken tidsalder vi lever i.