Fortsæt til indhold
Kommentar

Lad være med at ligne en turist, når du er folkevalgt

Som én, der selv har prøvet såvel guldjakke som nytårsbriller på tv, er jeg klar med et gratis råd til senator John Fetterman.

Mirco Reimer-ElsterUSA- og Tysklandsanalytiker

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Indrømmet, hvis der er nogen, der ikke burde ytre sig for meget om den passende påklædning i arbejdssammenhæng, så er det muligvis mig. Jeg er selv stor fan af det, man kalder den tredje dims, som er en genstand, der skal illustrere en pointe. Det slipper jeg dog ikke altid lige godt fra. Under valgkampen i 2020 fik jeg den – synes jeg selv – fikse idé at tage en guldjakke på til en udsendelse, hvor vi blandt andet skulle tale om Trumps (fallerede) forretningsimperie. Bevares, det var ikke en jakke lavet af rigtigt guld – sådan én har man ikke råd til som USA-analytiker – men en blazer med guldpailletter købt i Fest & Farver. Tilsyneladende tog jakken dog for meget fokus under udsendelsen, så den blev – efter kærlig opfordring fra chefen – sendt på tidlig tv-pension.

Heldigvis var der en seer, der ikke kun bemærkede guldjakken, men pointerede, at jeg også havde haft et skelet med i studiet for at illustrere en pointe om Joe Bidens alder. Bare rolig, det var ikke et rigtigt skelet – trods alt – men et avet af plastic. Ved nærmere eftertanke burde skelettet snart få et gensyn på skærmen, for debatten om Joe Bidens alder er ikke blevet mindre aktuelt siden, da good old Joe jo ikke bliver yngre.

Senatets demokratiske flertalsleder, Chuck Schumer, har besluttet at slække på Senatets årti lange uskrevne påklædningskodeks, hvorefter senatorerne skal være iklædt business attire. Nu er senatorerne i stand til frit at vælge, hvad de har på, når de træder ind på senatsgulvet. I realiteten er det en ændring, der er blevet foretaget for at tilfredsstille én af 100 senatorer, nemlig demokraten John Fetterman, der tilsyneladende helst vil ligne en (meget privilegeret) hjemløs iført shorts og hattetrøje, når han er på arbejde som folkevalgt.

Fetterman har selv udtalt i denne uge om ændringerne, at »Amerika … handler om frihed og valg … Det er ligesom en Burger King ”You Rule” slags ting.« Come on, man, som Fettermans partifælle Joe Biden ville sige. John Fetterman ville ikke engang kunne få arbejde på Burger King med sin påklædning. Det bliver ikke mindre ironisk af, at medarbejdere og besøgende fortsat skal »klæde sig passende på«. I øvrigt er Fetterman tidligere mødt op på arbejde iført jakkesæt og slips. Med andre ord kræver det ikke mere, end at John Fetterman kigger i sit klædeskab og kommer tilbage til fremtiden.

I stedet er Fetterman gået fra at sige i oktober 2022 til en lokal radiostation i sin hjemstat, Pennsylvania, at han selvfølgelig vil følge Senatets dresscode, til at udtale denne sommer til New York Times: »Det var et heureka-øjeblik, da jeg fandt ud af, at jeg ikke behøvede at være iklædt et jakkesæt for at stå på tærsklen til senatskammeret og sige ”ja” eller ”nej”, og det var fantastisk. Jeg har været i stand til at reducere min jakkesætstid med omkring 75 pct.« Sikke en lettelse for en mand, der af modemagasinet GQ tidligere er blevet udråbt som værende et angiveligt stilikon. Verden er virkelig af lave.

Kodeordene her er selvfølgelig respekt – navnlig for embedet som senator og »for institutionens hellighed«, som avisen Washington Post har udtryk det i en leder – samt dekorum, som henviser til normerne for passende opførsel og påklædning i en given situation.

Af Folketingets hjemmeside fremgår det, at »der er ingen skrevne regler for, hvordan folketingsmedlemmerne skal være klædt i salen. Dresscoden er generelt, at man skal være anstændigt påklædt og undgå provokerende beklædning som f.eks. T-shirts med stærke politiske udsagn«. Her kommer et retorisk spørgsmål: Er det som folkevalgt i verdens ældste forfatningsbaserede demokrati anstændigt at troppe op i hættetrøje og shorts?

Måske burde man sende John Fetterman et eksemplar af Torsten Grunwalds ”Den velklædte mand”. Det samme gælder selvfølgelig også for den republikanske senator Ted Cruz, der engang mødte op i træningstøj til en afstemning i Senatet straight outta sportshallen. De er skøre, de senatorer.

Bevares, jeg har selv haft joggingsæt på i et tv-studie, så jeg skal næppe kaste den første fashion-sten. Til mit forsvar vil jeg dog sige, at et træningssæt (og pandebånd) i min bog er passende påklædning – eller halal dekorum – når man skal tale om Serena Williams. Shorts og hættetrøje som senator er derimod upassende og udtryk for, ja, dårlig stil. Alene introduktionen på et indslag i denne uge hos CNN om Senatets nye dresscode og John Fetterman sagde det hele: »Han er 203 cm høj, vejer cirka 122 kg, går rundt i Senatets sale med hættetrøje og shorts på, og han er ikke turist.«

På årets sidste dag i 2022 havde jeg i øvrigt nytårsbriller på i studiet. I ved, sådan nogle, der blinker helt vildt. Det faldt heller ikke i god jord. Eller som en kær kollega skrev til mig: »Dine nytårsbriller i fjernsynet. De var ikke sjove. De fjerner seernes opmærksomhed fra emnet, du omtaler. Bekæmp din narcissisme. Ellers vil andre gøre det med skrappe midler.«

Jeg har lige siden overvejet, om jeg skal få trykt en T-shirt eller en plakat med sloganet ”bekæmp din narcissisme”, men måske burde jeg hellere gemme titlen til en eventuel selvbiografi. Men her kommer så alligevel et gratis råd fra et stilikon: Lad være med at ligne en turist, når du er folkevalgt.

Mirco Reimer-Elster, USA- og Tysklandsanalytiker