Fortsæt til indhold
Kommentar

Øremærket barsel står i vejen for min frihed som kvinde

At påstå, at jeg og min datter nu er mere ligestillet, fordi staten bestemmer, er en løgn.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

»Er dit barn født efter 2. august 2022?«

Sådan står der på min borger.dk.

Det er afgørende for, hvor meget frihed jeg har i forhold til barsel med min datter.

Der står ikke: “Hvad har din datter brug for?”, “Har du som mor brug for mere tid hjemme til at komme dig efter fødsel og kejsersnit?”, “Har familien råd til, at far tager barsel?”, “Hvordan vælger I at amme?”.

Nej, for staten handler det om, hvornår hun er født, og ikke, hvad barnets eller familiens behov er.

Det resulterer helt konkret i, at min mand er tvunget på barsel efter sommerferien, fordi de øremærkede uger skal bruges nu.

Det ville passe os som familie langt, langt bedre, hvis han kunne gemme dem til næste år, fordi jeg har mulighed for deltidsbarsel og derfor fint kan have vores datter hjemme. Min mand søger arbejde, og tre måneders barsel netop nu er ikke ligefrem noget, mange arbejdsgivere glæder sig til!

Loven om tvungen barsel til mænd betyder, at statens behov for ensartet arbejdskraft officielt er vigtigere i Danmark end familiens ret til frihed og magt over sin egen hverdag.

En magt, der er taget fra os som forældre. Øremærket barsel handler ikke om ligestilling eller kønsroller. Min mand og jeg er lige gode forældre og lige vigtige for vores datter, også mens hun er lille.

Både min mand og jeg er i stand til at regne ud, hvilke konsekvenser barsel har for vores økonomi og pension. Ja, selv kvinder kan regne den slags ud ...

Vi er til gengæld også begge klar over, hvor frustrerende det er, når man som forældre mister magten i sin egen hverdag. Når man som voksent menneske reduceres til arbejdskraft og fødemaskine frem for den mor og hustru, jeg faktisk er.

Når jeg tænker på min barsel – eller min mands barsel – så tænker jeg på, hvad der er bedst for min datter og for os som familie. Jeg tænker (som kvinde, der er i stand til at træffe egne beslutninger) på vores hverdag og vores behov.

Når staten tænker på min barsel, tænkes der på, om min datter er født efter den 2. august 2022, og om man derfor kan tvinge ensretningen igennem hen over hovedet på os uden noget som helst hensyn til, hvad hverken familien eller det lille barn faktisk har brug for.

At påstå, at jeg og min datter nu er mere ligestillet, fordi staten bestemmer, er en løgn, som tager friheden fra familierne og dermed også magten fra mødre såvel som fædre.