Fortsæt til indhold
Kommentar

Politikere i USA: »Flere våben i civile hænder er lig med større sikkerhed«

Amerikanerne sørger, protesterer og beder til deres Gud. Men intet hjælper på skyderierne.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

”Armed Response” stod der på skiltet ved indkørslen. Knips, jeg tog et billede. Og et til. Og et til. Jeg var 21 år gammel og besøgte USA for første gang. Mange år senere flyttede jeg med mand og børn til delstaten Washington i USA, hvor jeg har boet i 12 år.

Jeg ejer ikke stedsans og kører ofte forkert. Vejnavne og husnumre forvirrer mig stadig. Jeg ligger og kører op og ned ad gader, til jeg finder det rigtige hus eller ringer efter hjælp, når jeg skal hente eller aflevere unger.

I denne uge er to unge mennesker blevet beskudt, fordi de tog fejl af den adresse, de skulle besøge. En ung afroamerikansk 16-årig dreng fra Kansas City skulle hente sine yngre tvillingebrødre fra en legeaftale og blev beskudt, da han ringede på hoveddøren. En hvid 20-årig kvinde fra delstaten New York skulle besøge en ven og kom til at køre op ad den forkerte indkørsel. Mens hun var ved at vende bilen, blev hun beskudt. Den sorte dreng overlevede, kvinden betalte med sit liv. Begge var de faret vild i et ukendt nabolag.

”Stand Your Ground” betyder i realiteten, at hvis du skyder på en person, der befinder sig på din matrikel, kan du bagefter hævde, at du var ”bange” – og gå fri for straf. Siden loven blev indført i 2005, har den bredt sig til næsten 30 (primært republikanske) delstater. Ikke overraskende har der været en stigning i selvsamme delstater i dødbringende skyderier fra privatpersoner.

For en ung dansk kvinde som mig var det vildt at se skiltene i Californien. Jeg kan huske, jeg tænkte: Bliver man så skudt, hvis man går op ad indkørslen? Jeg fejede det hen; mit danske hoved kunne ikke fatte, at det kunne være sådan.

Men sådan er det. Her er det farligt at sælge småkager for at samle ind til spejdertur, at være pizzabud, at være postbud, Amazon-pakkeudbringer, forkyndende fra diverse trosretninger – og at være et helt almindeligt ungt menneske, der af vanvare kommer til at banke på det forkerte hus eller køre ind i den forkerte indkørsel.