Det haster med en ny ældrelov
Ældreministeren svigter sit primære område: de ældre.
Statsministeren annoncerede i sin nytårstale i 2022, at der skulle laves en ældrelov, der skal skabe bedre vilkår for de ældre i ældreplejen. Det er yderst tiltrængt og i øvrigt noget, jeg længe har arbejdet for. Men der sker ikke noget fra ældreministerens side. Underligt nok, for at varetage de ældres behov er jo hendes fornemmeste opgave.
Det faglige oplæg til en ny ældrelov har ligget klar i et halvt år. For nylig spurgte jeg derfor ministeren, hvornår forhandlingerne kan gå i gang. Det kunne ministeren ikke svare på.
Det er bare ikke godt nok! Alt imens ministeren sidder på hænderne, dukker den ene historie efter den anden op om en ældrepleje i knæ. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt. Vi skal i gang – og hellere i dag end i morgen. Jeg er til enhver tid klar til forhandlinger.
Vi skal have fokus på at sætte de ældre fri, så de selv kan definere, hvad der er deres behov for hjælp og støtte. Ligesom alle andre er ældre nemlig også forskellige. Derfor bliver det centralt at få skabt en ældrepleje, hvor selvbestemmelse er i højsædet. Hjælpen skal altså tilrettelægges efter den enkeltes unikke behov og ønsker.
Her spiller tværfaglige teams en central rolle, så indsatsen kan tilrettelægges mellem den ældre og de medarbejdere, der skal udføre hjælpen. Det skal ikke besluttes administrativt bag et skrivebord. Hjælpen skal komme, når den enkelte ældre har behov for den. Der er jo trods alt ingen, der eksempelvis beder om hjælp til at komme på toilettet, hvis man ikke har behov for det. Det vil være et stort fremskridt.
Men vi er også nødt til at sikre de ældre nogle nationale minimumsrettigheder. Faste hjemmehjælpere i et tværfagligt team er et eksempel. Ret til et dagligt bad og ugentlig rengøring samt en udvidet klippekortsordning er andre eksempler. Minimumsrettighederne skal sikre et højt, ensartet kommunalt serviceniveau.
Herudover skal vi have set på plejehjemsbestyrelser, plejehjemslæger, plejehjemsgaranti og meget andet. Nok så vigtigt skal vi sikre, at der er nok personale på både plejehjem og i hjemmeplejen, i takt med at der kommer flere ældre.
Lad os sikre de ældre et værdigt liv. Jeg er klar – men venter bare på ministeren – som ikke er klar.