Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
  • For abonnenter

Måske er det heldigt for verden, at Joe Biden er vokset op med Anden Verdenskrig

Den amerikanske præsident kan sin historie og forstår som krigsbarn bedre end de fleste, hvorfor Europa er så kompliceret en størrelse.

Artiklens øverste billede
Verden kan prise sig lykkelig for, at USA i Joe Biden har en præsident gammel nok til at huske Anden Verdenskrig og vide, hvad den gik ud på, og forstår, hvor indviklet og farlig Europa er, mener Ulla Terkelsen. Arkivfoto: Evelyn Hockstein

Det er måske et held for verden, at den amerikanske præsident, Joe Biden, er så ældgammel. Han er født i november 1942. Det er tre år efter Anden Verdenskrigs udbrud i september 1939 efter det tyske overfald på Polen. Og USA gik ind i Anden Verdenskrig i december 1941. Altså året inden Biden blev født. Han er med andre ord et krigsbarn ligesom mig.

Der var hele tiden i Bidens og min barndom og ungdom noget i radioen, i aviserne, i biograferne og i bøgerne om ”Krigen”, som de voksne sagde. Den grundlagde vores opfattelser af det gode og det onde. Fastlagde tidligt vores opfattelsen af historien.

Jeg er født i Aarhus i 1944. Biden og jeg tilhører således den generation, der hørte nonstop om Anden Verdenskrig, mens vi voksede op. Vores forældre og deres venner talte altid om den, på det anekdotiske plan og på det højere plan. De så verden i dens skær. Der var hele tiden i Bidens og min barndom og ungdom noget i radioen, i aviserne, i biograferne og i bøgerne om ”Krigen”, som de voksne sagde. Den grundlagde vores opfattelser af det gode og det onde. Fastlagde tidligt vores opfattelsen af historien.

Hvis Biden ikke havde været krigsbarn, så havde han ikke haft en umiddelbar forståelse for den serie komplicerede europæiske skærmydsler, der førte frem til den amerikanske beslutning om at levere Abrams-kampvogne til Ukraine. Den amerikanske beslutning frigjorde nemlig derefter den tyske og meget diskuterede Leopard 2-beslutning. Og gav dermed frit slag for leverancer af tyske Leoparder fra alle de lande, der holder med Ukraine.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.