Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Regeringsforhandlingerne har et mærkeligt økonomisk udgangspunkt

Danmark har et usædvanligt godt udgangspunkt for at løse de aktuelle økonomiske problemer – og instrumentet hertil: højere kronekurs.

Når man som jeg, der er økonom, har oplevet og beskæftiget mig med dansk økonomi siden i hvert fald den første olieprisomvæltning i 1973, bliver man overrasket over det økonomiske udgangspunkt for regeringsforhandlingerne.

De problemer, vi måtte have i dag, er jo nærmest luksusproblemer.

Heri indgår, at vi i Danmark står over for meget store økonomiske udfordringer, som er vanskelige at løse. Det kan jeg simpelthen ikke forstå, idet vi har et usædvanligt godt udgangspunkt for at rette op på vore aktuelle økonomiske udfordringer med inflation, klima- og energiproblemer samt problemer med velfærdsydelser, især sundheds-, pleje- og uddannelsesydelser.

Og i hvert fald et helt anderledes godt udgangspunkt end efter olieprisomvæltningen i 1973, hvor vi stod over for store betalingsbalanceunderskud, stor ledighed, høj inflation og tårnhøj rente (over 20 pct.).

De problemer, vi måtte have i dag, er jo nærmest luksusproblemer i forhold hertil. Vi har enorme overskud på betalingsbalancen. I de seneste fem år (2017-2021) har vi hver dag, inkl. lørdage, søndage og helligdage haft et overskud på over 500 mio. kr. i gennemsnit – altså hver dag, svarende til 8 pct. af bnp. Og i de tre første kvartaler i år har vi hver dag haft et overskud på over 900 mio. kr. svarende til ca. 12 pct. af bnp. Denne stigning skyldes ikke mindst meget større indtægter fra skibsfarten – og vil derfor næppe vare ved. Men 500 mio. kr. om dagen er også uholdbart stort. De store og vedvarende overskud på betalingsbalancen har betydet, at vi i dag som nation har et nettotilgodehavende fra udlandet på ca. 2.000 mia. kr.

Hertil kommer, at vi vel aktuelt har mere end fuld beskæftigelse, ligesom de offentlige finanser er mere end sunde – overholdbare, som det udtrykkes af økonomer. Der er ikke et eneste europæisk land, der har et bedre udgangspunkt end Danmark.

Og vi har endvidere et meget potent middel til at dæmpe inflationen og til at skaffe arbejdskraft til sundhedsvæsenet og øvrige offentlige ydelser samt offentlige klima- og energiinvesteringer, som er nødvendige for at sætte turbo på den grønne omstilling. Og det er en opskrivning af kronen med i første omgang 3-5 pct. eller overgå til at lade kronen være markedsbestemt (hvilket økonomer også udtrykker ved at lade kronen flyde). Det vil frigøre arbejdskraft, ligesom det vil sænke inflationen.

Det mest besynderlige er, at denne mulighed nok ikke indgår i regeringsforhandlingerne. Dette betyder efter min mening, at problemer med offentlig service, manglende offentlige klima- og energiinvesteringer samt inflationsproblemer ikke vil blive løst i den kommende regeringsperiode, selv om regeringsgrundlaget sikkert vil være fyldt med rigtig mange ord herom.

Men jeg vil gerne tage fejl – hvilket jeg dog ikke tror. Der tales f.eks. om en ekstra tilgang på 50.000 – men først frem til 2030, og midlerne hertil er ret så uklare. Tilsvarende er der store problemer knyttet til at hente arbejdskraft fra udlandet.

Hvis der ses bort fra en opskrivning af kronen, er der derfor reelt set kun to muligheder for at lette de aktuelle (og letløselige problemer). Enten at dansk økonomi bliver ramt af en kraftig økonomisk nedtur, som også vil ramme andre lande, eller der foretages skattestigninger, der vel må målrettes velhavere, da grupper med lavere indkomster ofte er hårdt ramt af den aktuelle høje inflation. Og sidstnævnte mulighed står ikke højst på den politiske dagsorden.

Det, der mangler, er ikke økonomiske muligheder for at løse de aktuelle økonomiske problemer, men mangel på politisk handlekraft, som jo også afspejler sig i det i hvert fald for mig uforståelige udgangspunkt for regeringsforhandlingerne.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.