Det russiske smuthul skal lukkes
Vi skal ikke udstede turistvisa til turister fra et land, vi er på kant med. EU skal lukke muligheden for, at russere kan rejse til Europa.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Der er en årsag til, at den vestlige verden har pålagt det russiske regime en lang række sanktioner. Det skyldes naturligvis først og fremmest, at styrets fremfærd i Ukraine er fuldstændig uacceptabel, og så er det samtidig et udtryk for, at den vestlige verden ganske enkelt har fået nok af trusler og helt urimelig adfærd og fremfærd fra russisk side.
Vi hverken kan eller skal acceptere at have et styre i vores baghave, der lader hånt om basale menneskerettigheder, som ønsker at begrænse indbyggernes frihed, som aktivt forsøger at lukke enhver form for opposition ned og frem for alt, som skaber sine egne fortællinger ved en helt absurd statslig kontrol af alle medier.
Jeg er helt med på, at rejsebegrænsninger næppe vælter styret i Kreml alene. Det rammer den almindelige russer, som har råd til at rejse ud, men det er vigtigt også her at statuere et eksempel.
Det er udemokratisk, og det skal vi naturligvis ikke understøtte på nogen som helst måde.
EU har heldigvis stået stærkt og forenet over for Rusland og har især fokuseret på at ramme styret med økonomiske sanktioner. Meget tyder på, at det har en virkning, men det kommer til at tage tid, før vi ser konkrete resultater. Samtidig skal vi selvfølgelig hele tiden evaluere indsatsen og se på, om og hvordan vi kan stramme grebet.
De russiske borgere har igennem de seneste mange måneder kunnet se konsekvenserne af landets krigshandlinger i Ukraine helt tydeligt med deres egne øjne. Selv om Putins propaganda-apparat forsøger at styre og censurere nyhedsstrømmen, så har Svetlana og Ivan næppe kunnet undgå at se, hvordan rigtig mange vestlige virksomheder har lukket deres forretninger ned og trukket deres aktiviteter ud af Rusland.
Samtidig er en række internationale systemer til overførsler af penge ikke længere tilgængelige for de russiske banker og dermed heller ikke for borgerne. Det er værktøjer, som har været helt nødvendige at tage i brug for os i den vestlige verden, og som kun har et eneste formål – at få stoppet krigen i Ukraine.
Derfor nytter det jo ikke noget, at der fortsat bliver udstedt turistvisa til russere, som dermed helt uhindret kan passere grænsebommene i Finland for derfra at rejse videre ned gennem Europa. Den mulighed skal russiske borgere naturligvis ikke have, og her bliver EU sammen med vores alliancepartnere i USA, Canada, Australien og andre nødt til hurtigst muligt at træde i karakter.
Mange lande kigger hele tiden på muligheden for eksempelvis at indfryse russiske værdier såsom ejendomme, dyre biler og luksusyachter, derfor siger det sig selv, at landets borgere naturligvis ikke skal kunne profitere af EU’s frie bevægelighed.
Jeg er helt med på, at rejsebegrænsninger næppe vælter styret i Kreml alene. Det rammer den almindelige russer, som har råd til at rejse ud, men det er vigtigt også her at statuere et eksempel.
Vi er nødt til at stå meget stejlt på vores demokratiske værdier i den efterhånden noget tilspidsede verdenspolitiske situation, og hvis vi ikke håndhæver vores ret til selv at bestemme – også på dette område, så skyder vi os selv i foden. Derfor noterer jeg mig med stor tilfredshed, at den finske præsident, Sanna Marin, også er indstillet på en fælles europæisk løsning. Jeg er helt sikker på, at hun ikke er den eneste europæiske statsleder, som kan se, at vi er nødt til skærpe tonen over for Rusland.
Derfor bliver det med garanti også et emne, som jeg vil være optaget af, når Europa-Parlamentet åbner igen. Alle smuthuller, hvor russere kan profitere af europæiske værdier skal ganske enkelt lukkes – hellere i dag end i morgen.