Vi må alle holde for, når gaslagrene bliver mindre
Det går ikke, at vi lægger ansvaret for forsyningssikkerheden om gas over på virksomhederne alene. De almindelige husholdninger må også bidrage mere, når leveringen af gas er usikker.
Regeringen har fastslået, at det i første omgang er en række store danske virksomheder som Arla, Carlsberg og Haldor Topsøe, der får lukket for gassen, hvis vi kommer i en situation, hvor der skal etableres et nødberedskab i forhold til gasleverancerne.
Derimod skal husholdningerne og politi og sygehuse fredes.
Jeg er enig noget af vejen. For selvfølgelig skal både ordensmagten og vores sundhedsvæsen kunne sikres bedst muligt, hvis der er udsigt til, at gassen hører op.
Men jeg mener godt, at husholdningerne kan tage et større ansvar, end der er lagt op til fra myndighedernes side. Jeg bor selv i Rudersdal Kommune, og i mit nabolag er vores huse opvarmet af gas, fordi udrulningen af fjernvarme endnu ikke er kommet i gang. Ja, faktisk ved vi endnu ikke, om vi overhovedet kan få naturgas i vores område.
Det vil altså også påvirke mig selv, hvis gassen til husholdninger bliver skruet ned.
Men som jeg ser det, bør alle, der har et gasfyr, helt af sig selv skrue ned for forbruget. Ligesom vi bar mundbind og holdt afstand, da coronakrisen var på sit højeste, er det udtryk for almindeligt samfundssind at skrue ned for varmen, hvis den kommer fra gas, når nu situationen er så sårbar, som den er blevet, efter Putin påbegyndte sin invasion af Ukraine.
Men hvis ikke forbruget falder tilstrækkeligt for husstandene, hvis der stadig bliver fyret for meget for gråspurvene rundtomkring i de små hjem, så mener jeg faktisk, at myndighederne godt kan skrue bissen lidt på over for husstandene.
For det er altså også vigtigt, at vores virksomheder – både de største og mest energitunge, men også de små som f.eks. autolakerere eller gartnerier og bagerier – kan holde forretningen i gang. Vi lever af vores erhvervsliv. Det skaber beskæftigelse, skaffer os mad på bordet og betaler en stor del af de udgifter, der nu engang er forbundet med at holde Danmark kørende.
Og så må vi, der har gasfyr i huset, altså også finde os i, at gassen ikke bare flyder frit. Hvis det altså kommer dertil.
Gaslagrene i Danmark ligger p.t. på et ganske godt niveau, og der er ikke noget, der tyder på, at de vil blive tømt lige foreløbig. Vi er med over 70 pct. af gaslagrene fyldt op et af de lande i Europa, der har de bedste forudsætninger for at stå imod Putins afpresning. Men priserne stiger, og hvis vinteren bliver kold, kan det pludselig gå hurtigt.
Så hvis vi ender i en alvorlig situation, hvor gassen er i fare for at løbe ud, så håber jeg altså, at myndighederne ikke bare vil lade virksomhederne holde for, men også rationere gassen til de almindelige husholdninger. Så må vi tage varmt tøj på indenfor, vi må vænne os til at fryse lidt mere. Vi må lide afsavn for en større sag.
Det vil næppe være lige populært at lægge sig ud med landets private gaskunder i parcelhusene rundtomkring. Men jeg tror faktisk, de fleste vil kunne forstå rationalet, hvis det af myndighederne bliver præsenteret sobert og godt. For virksomhederne er for vigtige til, at de skal bære hele ansvaret alene.
Uanset hvad – og forhåbentligt undgår vi helt, at vi kommer i en sådan situation – er det nu, der fra politisk side vises handlekraft, så der gøres alt, hvad der gøres kan, for at vi bliver uafhængige af den russiske gas. Og at der investeres massivt i fjernvarme og vedvarende energikilder, der kan sikre os mod afpresning fra alverdens diktatorer.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter