Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Tæl til 10, inden du går amok på tasterne – og dine medmennesker

Start med at udtrykke dine holdninger og meninger på en ordentlig måde, og stop med at dømme andre. Det burde virkelig ikke være svært at behandle andre mennesker med respekt.

Kalenderen siger allerede 2022.

Dronningen udtrykte det meget fint i sin nytårstale: »Jeg har svært ved at fatte, hvor de mange år er blevet af. Jeg synes, at de er gået så hurtigt,« sagde hun.

Min knap så kongelige far plejer altid at sige, at livet er som en kort fortælling, som vi alle sammen fylder med en masse drømme.

Jeg synes, at denne beskrivelse passer meget fint. For tiden flyver afsted, og årene går. Det er jeg sikker på, at de fleste kan nikke genkendende til. På samme vis er jeg også sikker på, at de fleste er enig med mig i, at vi alle sammen fylder det ene liv, vi har, med en masse drømme. Ting, vi vil være, steder, vi vil se, eller mål, vi vil opnå. Drømme for os selv, vores familie og kæreste.

Med alderen ændrer vores drømme sig.

De store ”alt er muligt”- og ”jeg kan opnå alt”-drømme, som man havde som 19-årig, bliver meget mindre ambitiøse, når man rammer 38 år med børn, fuldtidsarbejde, bolig, bil og en kæmpe gæld til realkreditinstituttet. Sådan er virkeligheden bare.

Og virkeligheden er også, at jeg ikke tror, at 2022 bliver et nemt år for verden og Danmark. Især økonomisk tror jeg, at vi går svære tider i møde. Alligevel har jeg drømme og ønsker for det nye år. Mine helt private drømme og ønsker forbliver private, men i forhold til resten af befolkningen deler jeg gerne et ønske og mit håb.

Det var faktisk også noget af det, dronningen berørte i sin nytårstale, da hun sagde: »Vi skal give os tid, ikke blot for at hjælpe, men også for at lære af hinanden. Det burde ikke være svært at behandle enhver med respekt.

Vi skal møde vore medmennesker med åbenhed. Andres livshistorie kan gøre os klogere. At spejle sit liv i de andres kan være tankevækkende og inspirerende. Man lærer sig selv at kende i mødet med andre.«

Jeg er helt enig med dronningen: Det burde virkelig ikke være svært at behandle enhver med respekt.

Som debattør oplever jeg selv, hvor meget vrede og splittelse der eksisterer i befolkningen. Det virker, som om alle gerne vil have ret og pådutte deres egen holdning, religion, politiske budskab, ideologi mv. over på andre.

Det burde virkelig ikke være svært at behandle andre mennesker med respekt.

Uanset om emnet er corona og vaccinerne, flygtningedebatten eller noget helt tredje, er det, som om der ikke bliver lyttet til modparten.

Jeg ved godt, at det er menneskeligt at blive sur eller irriteret på en person med en anden holdning, som man ikke er enig i og måske finder absurd. Det er også helt fint, men problemet opstår, når vi ikke kan styre vores vrede eller ligefrem had og begynder at tale eller skrive grimt eller decideret ondskabsfuldt til andre mennesker.

Hvis vi kunne se mennesket over for os som et menneske med alle de fejl og mangler, det indebærer, og lige så dødelig og skrøbelig som os selv. Der kommer ikke noget godt ud af at hade og behandle andre dårligt. Jeg anbefaler alle at tælle til 10, før I går amok på tasterne eller på anden vis udtrykker jer ondskabsfuldt over for et andet menneske.

Uanset hvad du selv tror på, så start med at udtrykke dine holdninger og meninger på en ordentlig måde, og stop med at dømme andre. Man kan som minimum prøve at lytte til modparten og prøve at forstå dem. Hvis det ikke lykkes at forstå dem, så kan man som minimum respektere, at de tror eller tænker anderledes.

Det burde virkelig ikke være svært at behandle andre mennesker med respekt.

I håbet om, at vi alle sammen får et godt og fredeligt år.

Lad debatten starte.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.