Fortsæt til indhold
Kommentar

Corona skal ikke gå ud over børns trivsel

De midler, som regeringen lovede til øget rengøring i daginstitutioner, er ikke dukket op. Det sætter personale under yderligere pres – og det går ud over børnene.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Der er alvorligt brug for flere hænder i vores daginstitutioner for at sikre god trivsel for vores børn. Derfor er det også helt afgørende, at der hurtigere sikres minimumsnormeringer i hele landet. Under corona har pædagoger og lærere måttet bruge meget af deres tid på rengøring, der selvfølgelig har været nødvendigt, men også krævende både i forhold til tid og personale. Den ekstra tid skal betales af Christiansborg og ikke børnene.

Derfor gør det mig mildest talt forarget, når de penge, der burde være gået til daginstitutionerne og skolerne, da coronakrisen var på det højeste, slet ikke er kommet frem. Det er simpelthen for dårligt.

I foråret pålagde regeringen daginstitutionerne og skolerne ekstra rengøring. Det var nødvendigt, og det er det i høj grad stadig. Men mere rengøring kræver også, at der er penge til at betale for de flere opgaver. I første omgang havde regeringen ikke tænkt sig at finansiere den ekstra rengøring. Det betød, at det kun kunne gøres ved at skære i personalet og dermed gå ud over tiden til børnene.

Jeg mener, og det tror jeg egentlig også, at alle andre danskere mener, at der skal være ro i daginstitutionerne og skolerne.

Heldigvis kom der hurtigt en melding om, at regeringen ville finde pengene til den ekstra rengøring, så der selvfølgelig ikke skulle spares på pædagogisk personale. Generelt bør der ikke spares på personalet i institutionerne, men da slet ikke under en krise som denne, hvor mange af børnene har brug for ekstra fokus og omsorg. Og hvor der er brug for ekstra personale, så der kan laves små børnegrupper, ekstra rengøring af legetøj og ekstra håndvask.

Men hvor blev pengene så af? Sommerferien kom, og selv om regeringen meldte ud, at pengene var kommet ud til kommunerne, har mange af hverken daginstitutionerne eller skolerne set en krone. Det er simpelthen bare ikke godt nok. I forvejen står vi med et kæmpe problem i forhold til personale i skoler og daginstitutioner, og når de så pålægges ekstra opgaver, er det da selvsagt, at de skal have de rette midler, for at det kan lade sig gøre.

Bupl’s seneste vilkårsundersøgelse fra november 2020 viser, at der slet ikke er ressourcer nok i daginstitutionerne, og at rigtig mange af institutionerne ikke er blevet kompenseret for de ekstraudgifter, der er og har været i forbindelse med corona. Vigtigst af alt viser undersøgelserne, at det går ud over børnenes trivsel, og det er her, jeg stejler, for det må simpelthen bare ikke ske.

48 pct. af pædagogerne i daginstitutionerne oplever, at retningslinjerne for øget rengøring har negativ betydning for børnenes trivsel. Og 87 pct. af pædagogerne oplever i høj eller nogen grad, at retningslinjerne begrænser pædagogiske aktiviteter med børnene, fordi der er meget af legetøjet, der ikke må bruges på grund af faren for yderligere smitte. Det bekymrer mig, og derfor er det vigtigt, at der hurtigst muligt bliver fundet en løsning.

Det nytter ikke noget, at institutionerne føler sig nødsaget til at skære i det allerede hårdt begrænsede personale. Pædagogerne og det pædagogiske personale er pressede til det yderste. Det er både hårdt for dem og for børnene. Jeg mener, og det tror jeg egentlig også, at alle andre danskere mener, at der skal være ro i daginstitutionerne og skolerne. Det skal være børnene, der er i fokus, og pædagogerne skal have både tid og overskud til at give børnene den omsorg, de fortjener og har brug for. Derfor må vi ikke tillade, at coronakrisen går ud over børnenes trivsel.

Artiklens emner
Bupl