Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Lovbrud bliver ikke lovligt, af at kalde det en “fejl” og så bare fortsætte derudaf

Regeringen sætter alle minkavlere i den svære situation, at de enten kan følge loven eller statsministeren. Det er simpelt hen ikke være sådan, at statsministeren og loven er på hvert sit hold.

Spørgetimen i Folketinget i går var en syret oplevelse. Den ene partileder efter den anden gør tydeligt statsministeren opmærksom på, at hun og hendes regering har brudt loven. Hun kalder lovbruddet for en “fejl”. Vanopslagh spørger direkte, om hun så vil stoppe lovbruddet, nu hvor hun er bekendt med det. Det afviser hun.

Det skrev jeg om på sociale medier. Her var der sjovt nok flere, som gjorde mig opmærksom på, at regeringen jo havde bedt om hastelovgivning på området. Som om det løser noget som helst?!

Rækkefølgen er vigtig her.

1. Regeringen bryder loven. Om de ved det, vil jeg ikke kloge mig i. Bevidst lovbrud er et problem. En regering som ikke kender loven er også et problem.
  2. Regeringen finder ud af, de bryder loven og beder Folketinget hastebehandle, at de gerne må.
  3. Regeringen fortsætter med at bryde loven, velvidende, at det er ulovligt, hvad de gør.

Regeringen er ikke kun arrogant nok til at bryde dansk lov og tage meget let på det. De er yderligere så arrogante, at de regner med, at en hastelov løser problemet for dem med tilbagevirkende kraft. Det betyder reelt, at statsministeren ikke har fantasi til at forestille sig, at Folketinget kunne stemme hasteloven ned? Hvad hvis Folketinget ikke giver regeringen lovhjemmel? Fortsætter lovbruddet så?

Regeringen sætter alle minkavlere i den svære situation, at de enten kan følge loven eller statsministeren. Det er simpelt hen ikke være sådan, at statsministeren og loven er på hvert sit hold.

Vi skylder hinanden svar. Vi skylder især minkavlerne og alle følgevirksomhederne svar. Klare svar, som de kan forholde sig til.

Og nej, jeg sætter ikke folkesundheden over styr. At vi passer på hinanden er vigtigt. Men, hvis først grundloven og demokratiet fejes af bordet, så har vi altså et problem. Corona er alvorligt. Muterende virus er alvorligt og jeg er på ingen måde villig til at gamble med menneskers liv. Men jeg er heller ikke villig til at give regeringen enevældig magt hævet over alle andre, så de kan gøre, hvad de har lyst til uden konsekvenser. Der findes en løsning, hvor både folkestyet og folkesundheden er intakt.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.