Mette Frederiksens glædelige kovending
Måske er der håb for flere kvinder, der ønsker deltidsarbejde
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Ørerne var ved at falde af, da jeg hørte Mette Fredriksen ved pressemødet om pension.
Antallet af år på arbejdsmarkedet beregnes så deltidsarbejde ligestilles med heltidsarbejde!!!
Og minsandten om Mette Frederiksen ikke fremhæver, at kvinderne jo har taget tørnen derhjemme.
Det bliver de nu belønnet for.
Det er sandelig nye toner. Hvis ikke man havde fulgt socialdemokratiet i to menneskealdre, kunne man forledes til at tro, at Mette Fredriksen vil tilskynde flere kvinder til at arbejde på deltid ude og på deltid på hjemmefronten.
Faktisk er der en del kvinder, der fortrække en sådan ordning i stedet for at blive kostet ud på arbejdsmarkedet på fuld tid med pligt til at leve op til socialdemokratiske drømme om flere kvinder på chefposter.
Jeg husker års diskussioner med socialdemokratiske kvinder, der var totalt uden vilje til at respektere, kvinder, der nægtede at rende rundt i hamsterhjulet på fuld tid. Jeg har selv kendt dygtige kvinder, der ikke var til at drive til efteruddannelse endsige til at søge om forfremmelse. De ønskede at bevare deres frihed til selv at bestemme. De havde valgt selv og ville ikke finde sig i hovmesteren fra ligestillingsmafiaen.
Jeg glemmer ikke, hvordan socialdemokrater har tordnet imod deltid. Jeg glemmer ikke, hvordan regeringen helt uden sans for virkeligheden har troet, at man kan få f. eks. sygeplejersker i massevis på fuld tid.
Efter dagens pressemøde kan man håbe, at Mette Frederiksens ord skal forstås på den måde, at hun har forstået, at der faktisk er en del kvinder, der ønsker at arbejde på deltid for at få bedre tid til at dyrke andre og måske mere udviklende interesser.
At gøre det vanskeligt for kvinderne selv at vælge deltid har hverken med frihed eller ligestilling at gøre,