Fortsæt til indhold
Kommentar

Domprovst ønsker svenske tilstande i folkekirken

Det vil være gift for folkekirken, hvis den bliver ensbetydende med Radikales og Alternativets holdninger.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Domprovsten i Københavns Stift, Anders Gadegaard mener, at landets sognepræster skal være meget mere politiske fra prædikestolen. De er blevet for bovlamme, lyder det.

Det vil imidlertid være en rigtig dårlig ide at følge domprovstens råd. Er man i tvivl, så kig blot mod Sverige, hvor den svenske kirke i årevis har politiseret med et stærkt venstreorienteret udgangspunkt og hvor medlemstallet er styrtdykket. Groft sagt, så har flygtninge og klima været vigtigere end tro.

”Svenska Kyrkan” er blevet en del af det politisk korrekte meningsmonopol og dermed meget langt fra det svenske folk. Det er lige præcis den vej som Anders Gadegaard er ved at betræde. Det vil være gift for folkekirken, hvis den bliver ensbetydende med Radikale og Alternativets holdninger.

Præstens opgave er først og fremmest at forkynde evangeliet og bedrive sjælesorg. Hvis folkekirken fortsat skal være hele folkets kirke, så bør præster med trang til at politisere efterlade deres eksemplar af Politiken i våbenhuset. Det er fint at præster farer i blækhuset og mener noget om dette og hint, men det skal ske uden kjole og krave.

Det betyder ikke, at kirken ikke skal forny sig. Og heldigvis sker der meget andet og nyt i folkekirken end blot den vanlig højmesse om søndagen. Jeg har selv haft stor fornøjelse af at gå til babysalmesang dette efterår med yngste skud på stammen.

Jeg vil dog have betakket mig, hvis den lokale sognepræst var kommet anstigende og udlagt teksten om ”lad de små børn komme til mig” i virkeligheden betyder, at der er behov for minimumsnormeringer i daginstitutionerne.