Fortsæt til indhold
Kommentar

Medsøstre: Lad os stå sammen i (kvinde)kampen mod topskat. 'Mere lighed, mindre topskat' er vores fælles parole

Kære KVINFO, feminister, rødstrømper, venstrefløj og kvindeorganisationer. Jeg har en sag, der kan samle os på tværs af politiske skel. Det drejer sig om topskatten. Og inden du nu løber skrigende bort og affejer det som liberale tosserier, så lad mig lige forklare.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Topskatten er nemlig en særligt forvridende skat, hvis man ser på, hvordan den påvirker mænd og kvinders lyst til at arbejde ekstra. Mens mændene grundlæggende arbejder så meget, de kan, så er kvinderne langt mere selektive. Eller snedige. De arbejder i højere grad kun, når det kan betale sig. Og hvorfor gå over topskattegrænsen, når du med ét får beslaglagt yderligere 15 procentpoint i skat?
Topskatten er med andre ord med til at fastholde kvinder i de traditionelle kønsrollemønstre.
Sidste uge udkom en rapport fra de økonomiske vismænd, som viser, at topskatten begrænser danskernes lyst til at arbejde mere. Sænkes topskatten med fem procentpoint, så vil danskerne arbejde 22 minutter ekstra om ugen (med forbehold for de usikkerheder, der altid er forbundet med den type beregninger.)
Det interessante er dog, at det stort set kun er kvinderne, der vil arbejde mere.
Med andre ord belaster topskatten i særlig grad kvindernes lyst til at arbejde ekstra.
Det er jo ganske interessant. Derfor undrer det mig også, at ingen kvindesagsforkæmpere endnu har taget den kamp op. For her har vi jo rent faktisk en skat, som diskriminerer kvinderne og kvæler deres lyst til at gøre en ekstra indsats. Det skal vi da ikke finde os i?

”Mere lighed, mindre topskat.” Sådan burde parolen fra kvindeorganisationerne lyde.
Den burde ligge lige til højrebenet for eksempelvis KVINFO, hvis vision er at skabe et ”frit og ligestillet samfund”, der ikke er ”begrænset af strukturer, normer og stereotyper om køn, som udgør en barriere for, at det enkelte individ kan realisere sit fulde potentiale.”
Det skal dog ikke skille os ad, for I kan stadig nå at komme med på bølgen.
Så kære medsøstre: Lad os stå sammen som progressive kvindesagsforkæmpere og kæmpe for kvinders ret til at få mere ud af deres arbejde. Jeg er helt klar på en omgang tju-bang aktivisme. Er I?

Artiklens emner
Topskat