Fortsæt til indhold
Kommentar

Sundhedsplatformen: Hvorfor bruger man stadig papir på intensivafdelingerne på Aarhus Universitetshospital?

Er det den fantastiske MidtEPJ, som nogle beskriver som det bedste journalsystem på hospitalerne i Danmark, som fungerer så “fantastisk”, at man, når patienter svæver i livsfare, noterer begivenhederne på en lap papir?

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

På det seneste har der været mange diskussioner om sundhedsplatformens funktion. Man har også på et tidspunkt foreslået, at der skulle være et fælles dansk system, og det skulle så være det system, som man anvender i Midtjylland, kaldet MidtEPJ.

Jeg var for nylig på besøg på Aarhus Universitetshospital i Skejby på den nye intensivafdeling. Ved den lejlighed bemærkede jeg, at sygeplejersken gik rundt med kæmpe papirskemaer, når de skulle registrere patienternes data. Her for nylig har jeg så snakket med læger og sygeplejersker i Østdanmark, hvor den forkætrede sundhedsplatform fungerer. Jeg hører her, at systemet fungerer bedre og bedre, men at der selvfølgelig fortsat er en del at lære, når man implementerer et stort og fuldstændigt elektronisk system, som dokumenterer alle oplysninger om behandling og pleje af patienten. Jeg spurgte også ved den lejlighed, om de stadig bruger papir til at registrere oplysninger om patienter på intensivafdelingen. Det viser sig, at det har man ikke gjort i årevis, hverken i det nuværende eller tidligere system. Det får mig til at undre mig. Er det virkelig sådan, at det vestdanske system er en reel elektronisk patientjournal, eller er det bare en lille del af en sådan, som stadig skal udvikles. Har den vestdanske et tilsvarende element, som jeg kan se findes i Østdanmark, som hedder Min Sundhedsplatform, hvor patienten kan se alle oplysninger om sin egen behandling og med tiden kan kommunikere med sygehuset. For mig ser det ud, som om at man i Vestdanmark har et lille, velfungerende, men udviklingskrævende system. Mens man i øst har købt den fulde pakke og er i gang med at implementere den, hvilket nødvendigvis tager tid, når man skal samle alt fra et utal af tidligere systemer.

Hvor er den objektive vurdering og sammenligning af systemerne? Når man omtaler den store pris i Østdanmark? Hvad vil det koste at få det vestdanske system op på samme niveau, således at man bl.a. ikke skal papirregistrere blandt de mest syge patienter.

Når gud og hver mand, politikere, økonomer og andre går ud og kritiserer det østdanske system – hvorfor er der så ingen, der reelt sammenligner de to systemer og deres muligheder? Hvor er den objektive journalistik? Det er overraskende, hvor lidt grundig man er ift. kritik af det vestdanske system

Så hvis vi skal have ét system i Danmark, burde man så ikke vælge det østdanske, som er et fuldt elektronisk system, der har erstattet papir på de mest kritiske områder?