Fortsæt til indhold
Kommentar

Tommy Robinson og burkaforbud: Jeg vil have mine ytringer, hvor jeg kan se dem!

Når man fjerner ytringer, som faktisk er til stede i samfundet, fra det offentlige rum, bliver de et sprængfarligt element i samfundets jord.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Camilla-Dorthea Bundgaard (f. 1982) er cand.ling.merc., stud.theol. og ekstern lektor. Hun beskæftiger sig med livet, som det udspiller sig mellem stat og stue og har debatteret flittigt i de etablerede medier siden 2010. Især er hun optaget af det moderne liv, velfærdsstatens tragik, åndslivet, køn og ligestilling. Generelt er hun uimponeret af tiden, vi lever i, men optimistisk på fremtidens vegne.

I den forgangne uge fik Danmark et burkaforbud, og i Storbritannien måtte Tommy Robinsons sag gå om. De to ting har noget med hinanden at gøre.

Som bekendt trådte det danske burkaforbud i kraft onsdag, og i mange situationer giver det mening, at man ikke kan påberåbe sig en religiøs ret til at gemme sig bag et stykke stof. Til eksamener, i en lufthavn,…