Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Er Sverige laboratorium for alt-right?

De svenske politikere arbejder i hvert fald på det.

Tilbage i december 2016 skrev jeg, hvad jeg dengang vidste om den meget løse bevægelse, der går under samlebetegnelsen ”alt-right”, alternative right, det alternative højre, der ser ud til at have vind i sejlene i disse år. Jeg skrev konkluderende bl.a. sådan her:

”Vi vil få meget mere hård identitetspolitik, hvis masseindvandringen ikke standses. I årtier har store dele af venstrefløjen selv dyrket identitetspolitikken ved at tale om særligt udsatte grupper enten af social, etnisk eller seksuel karakter. Som en politisk boomerang vil de få at mærke, hvad det betyder, hvis mange danskere og alle mulige andre af europæisk afstamning begynder at organisere sig, fordi de ender med at sige, at de kun kan forsvare fælles interesser på den måde.” 

”Hård identitetspolitik” er politik baseret på religion, etnicitet og race, ikke blot sprog og kultur i bred forstand. Jeg har, siden jeg begyndte at deltage i den offentlige debat, slået til lyd for ”blød identitetspolitik”, hvor der er plads til ”den anden” i et rimeligt og dermed begrænset antal. Bliver antallet for stort, vil flere og flere danskere og europæere bevæge sig i retning af den hårde identitetspolitik, og det vil efter alt at dømme ikke blive kønt at skue.

I juli i år (jeg havde overset den indtil i dag) bragte dagbladet Information en interessant artikel om dele af alt-right bevægelsen, ikke mindst eksemplificeret ved Daniel Friberg, stifter af forlaget Arktos, der udgiver bøger, der ligger uden for den almindelige hovedstrøm af nutidens konservatisme.

Til Information udtaler Daniel Friberg sig bl.a. således:

”Det er derfor, venstrefløjen har været så succesfuld. De skaber et utopia, helmer aldrig, og i processen ødelægger de hele vores civilisation. Vi vil det samme. Bare med omvendt fortegn. Det er en udenomsparlamentarisk metapolitisk kamp for sociale forandringer i verdenssyn, tækning og kultur.” 

Det hedder ligeledes, i Informations gengivelse:

”Daniel Friberg afviser imidlertid, at hans ideologi er racistisk og udtryk for et ønske om ’hvidt overherredømme’. I stedet bygger den på etnopluralisme, en forestilling om, at også hvide europæere har ret til autonomi, uden at andre folkeslag påtvinger sig overherredømmet, forklarer han.”

Enhver kan læse sig til, at det er hård identitetspolitik, vi her taler om, baseret først og fremmest på etnicitet og race. Sverige er kendt for, ud over en officiel næsten altomfattende politisk korrekthed, at have en række smågrupper, der er yderst ekstreme. Den ”svenske modstandsbevægelse” er f.eks. åbenlyst nazistisk

Det er nærliggende at tænke, at der er en sammenhæng imellem det officielle og det uofficielle Sverige. Begge er uhyggeligt udemokratisk bygget op. Det helt dominerende er indtil videre masseindvandringens Sverige, der forvandler landet til et blot beboet område, som jeg dokumenterede for fire dage siden. Omtrent en femtedel af befolkningen i Sverige har i dag rødder i den ikke-vestlige verden

Og det fortsætter i Sverige på trods af Informations absurde påstand om, at Sverige siden januar 2016 har ”fået nogle af Europas strammeste udlændingelove.” Øh, nej, det har Sverige så ikke. I de første ti måneder af 2017 fik 67.311 personer tilladelse til at blive i Sverige som følge af asyl eller som familiesammenførte. Udskiftningen af den svenske befolkning fortsætter med fuld kraft. Så meget er åbenlyst.

Vil det ekstreme tilfælde Sverige blive der, hvor alt-right for alvor slår igennem med sin hårde identitetspolitik? Det er ikke noget dårligt gæt. Tryk avler som bekendt modtryk, og ekstremt tryk må logisk betyde ekstremt modtryk…før eller senere.

Arme svenskere. På alle måder.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.